Bachelorprojekt

Fra tyskerhad til trendy Tyskland

Alle sproglærere bør have kontakt til målsprogets skoler og elever, skriver Dorthe Andresen i sit bachelorprojekt, hvor hun diskuterer mulighederne for et Tysklandsbillede, hvor »tysk er hipt, Tyskland er trendy og tyskundervisningen er mere end grammatik, grammatik, grammatik«.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det en god idé eller ligefrem en nødvendighed for enhver sproglærer at oprette kontakt til målsprogets skoler og elever, skriver Dorthe Andresen, som i en praktikperiode fik elever i 7.klasse til at formulere spørgsmål og sende e-mail til en elev i 6.klasse i Tyskland.

Især Syddanmark og Nordtyskland kunne drage stor nytte af den tætte beliggenhed og de relationer, landene allerede har, mener hun og fortæller om Regionskontor Sønderjylland-Schleswigs arbejde med at fremme naboernes sprogkompetencer. »Efter min opfattelse burde denne forestilling om et netværk fremmes og udnyttes mere, så samarbejde mellem Danmark og Tyskland bliver synligt og realiseret - især som et eksempel for den nuværende unge generation, som danner en del af vores samfund og fremtid«, slutter Dorthe Andresen.

Se hele projektet til højre under EKSTRA: Sprog er nøglen til verden

 

 

Gode projekter

Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.

Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.

Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på skærmen.

Lærerprofession.dk

Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.