Lærerprofession.dk

Mange dansklærere mangler viden for at kunne undervise om multimodalitet, siger Frederikke Schou

Bachelor: Podcast kan motivere flere elever i dansk

Når man producerer podcasts i danskundervisningen, lærer man om multimodalitet, siger Frederikke Schou i sit professionsbachelorprojekt

Flere dansklærere ved ikke nok om begrebet multimodalitet til, at de kan undervise i det, siger Frederikke Schou i sit professionsbachelorprojekt fra læreruddannelsen i Esbjerg ved University College Syd.

Multimodalitet beskriver, hvordan et medie eller en tekst indeholder flere forskellige modaliteter eller måder at udtrykke sig på. En roman indeholder for eksempel ofte både billeder og tekst, og er på den måde multimodal eller sammensat. Alle dansklærere underviser altså hele tiden i multimodale tekster og medier, men problemet er, at ”de mangler viden om begrebets hvad, hvordan og hvorfor”, mener Frederikke Schou.

”Ud fra mine kvalitative lærerinterviews har jeg opfattelsen af, at dansklærerne ikke har nok kendskab til begrebet multimodalitet til, at de kan undervise i det, som det står indskrevet i Fælles Mål”, skriver hun.

Som kommende dansklærer vil hun gerne undersøge, hvordan podcastgenren kan bidrage til en nutidig, differentieret undervisning, som sætter fokus på begrebet multimodalitet. Det leder hende til følgende problemformulering:

”Hvordan kan podcastgenren bidrage til motivation og fordybelse i udskolingens danskfag og samtidig styrke elevernes multimodale tekstforståelse i form af receptive og produktive kompetencer?”

Hvad er multimodalitet?

En modalitet er en tekstdel og kan ses som en måde at udtrykke sig på, eller en repræsentationsform, for eksempel en farve, graf, ikon, lyd eller billede, skriver Frederikke Schou.

I projektet tager hun udgangspunkt i lektor i dansk og scenariedidaktiker Simon Skov Fougt og professor Anne Løvlands behandling af multimodalitet.

Den baserer sig på lingvisterne Gunther Kress og Theo van Leeuwens betragtninger om forholdet mellem semiotiske resurser og social kontekst. Med semiotiske resurser menes de enheder, vi bruger for at skabe mening. Indenfor socialsemiotikken kan tekster have forskellige betydninger, alt efter hvilken social sammenhæng, man møder teksten i.

”Semiotik betyder, hvordan noget skaber mening, mens socialsemiotik handler om, hvordan noget skaber mening i sociale kontekster. Multimodalitet dækker altså over, når flere modaliteter sættes sammen for at skabe mening i en social kontekst”, siger hun.

Motiverende undervisning

I sin undersøgelse har hun interviewet to dansklærere, tre elever og pædagogisk konsulent og lærer Mikkel Aslak, som i samarbejde med forlaget Alinea har udviklet forløbet DM i skolepodcast.

Aslak mener, at når eleverne får lov til selv at producere podcast kan det gøre, at flere elever bliver inkluderet i undervisningen. Det samme oplevede de to interviewede lærere:

”Jeg tror, selve podcastmediet fangede dem. Hele den her måde, hvor de selv formidlede viden eller en historie, og det at de producerede noget, der ikke bare var en skriftlig opgave til mig [...] Også de ordblinde elever, eller dem som har svært ved at læse eller hurtigt kører død i det, vil kunne være med og få en masse ud af podcasten fremfor bogen eller teksten”, siger den ene lærer.

Den anden lærer har oplevet, at flere elever end sædvanlig rakte hånden op i forbindelse med podcastundervisningen. ”Jeg tror, det er fordi, der faktisk er mulighed for at få lavet et produkt, som kan se forholdsvist professionelt ud, og hvor man i løbet af processen kan øve sig og optage igen og slette og prøve igen”, siger læreren.

Eleverne er også begejstrede for at lave podcasts, og de forklarer det med, at det er ”noget hvor vi kan få lov at lave eller producere noget selv, og ikke sådan noget, hvor læreren står ved tavlen og forklarer, og vi bare sidder”, mens en anden elev fortæller, at det er sjovt, at lave noget som: ”vi kan bruge til noget. Ligesom da vi sendte en podcast ind. Den skulle bruges til noget, det var ikke bare ligegyldigt”.

Lærerne efterspørger indsigt i socialsemiotik

Frederikke Schou konkluderer, at der er et stort potentiale i podcastgenren, men at lærere blandt andet mangler viden om socialsemiotik. En viden der ikke findes meget af i danskfagets læremidler.

”For at styrke elevernes multimodale tekstkompetencer kræver det, at læreren er klædt på med et omfattende begrebsapparat, et teoretisk fundament og indsigt i socialsemiotikken. Min analyse viser, at lærere mangler redskaber eller didaktiske greb til at undervise eleverne i at analysere multimodale tekster eller producere multimodale tekster”, siger hun.

Gode projekter

Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.

Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.

Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk

Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference