OM LÆRERPROFESSION.DK
Lærerprofession.dk offentliggør hvert år
udvalgte professionsbachelorprojekter og pædagogiske diplomprojekter. På
sitet ligger nu over 500 projekter og en række artikler til fri inspiration.
Lærerprofession.dk drives i fællesskab af fagbladet Folkeskolen
og professionshøjskolerne. Formålet er at støtte videndeling og inspirere
studerende og undervisere til at fokusere på sammenhæng mellem uddannelse og
skolehverdag, mellem teori og praksis og mellem forskning og lærerpraksis.
Eksaminatorer og censorer kan indstille
bachelorprojekter fra læreruddannelsen og pædagogiske diplomprojekter. Tre
uafhængige dommergrupper med lærere, skoleledere, skolechefer,
universitetsforskere og undervisere fra læreruddannelsen nominerer og udpeger
derefter vinderne.
Udover de to priskategorier uddeler Lærerprofession.dk
i år også en dannelsessærpris og Folkeskolen en formidlingspris. Prisfesten
finder sted fredag den 25. november.
Læs mere på lærerprofession.dk
Hvordan taler
lærere om et fag? Hvordan forestiller elever og forældre sig, at et fag skal
være – og hvad betyder det for mulighederne for lærere, der måske vil angribe
faget på en ny måde?
Sådan lyder
nogle af de spørgsmål, som lærerstuderende og lærere har undersøgt i årets
bedste bachelor- og pædagogiske diplomprojekter.
Projekterne er indstillet til
Lærerprofession.dk, der den 25. november kårer årets bedste projekter.
”Det er en klar
tendens, at der i flere projekter er en opmærksomhed på omstændighederne og
omgivelserne i skolen. Der er fokus på fag- og skolekultur”, siger Solveig
Troelsen, der er projektleder for Lærerprofession.dk, ph.d. i
uddannelsesvidenskab og lektor på læreruddannelsen ved Via UC.
Nomineret for bedste pædagogiske diplomprojekt
”Læselyst
- giv bøgerne liv med undersøgende litteraturundervisning” af Gitte
Funch, UC Syd.
”Undersøgende matematik - om at få
alle med” af Mette Bjarning, Københavns Professionshøjskole.
”Skolebørn med udviklingsmæssig
sprogforstyrrelse (DLD)” af Eva-Maria Glimberg, Københavns Professionshøjskole.
”Undervisningsdifferentiering
i matematik - i sociomatematisk kontekst” af Leudo Krüger-Larsen, Københavns Professionshøjskole.
”Vejledning i teknologiforståelse” af
Christiane Due-Nymark, Københavns Professionshøjskole.
”Deltagelsesmuligheder
i matematikundervisningen” af Anne Mette Kjær
Andersen, Via UC.
”Matematisk
mindset - og elever i matematikvanskeligheder” af Dorte Højlund Overgaard, Professionshøjskolen Absalon.
”Hvad
er det vi taler om, når vi taler om udeskole” af Mie Sparresø Kirk, Københavns Professionshøjskole.
”Hvor blev lysten og
glæden af?” af Signe Kofod Helledie, Københavns Professionshøjskole.
Top-10 for bedste bachelorprojekt
”Matematikkultur og
udvikling af matematisk kompetence” af Lea Jeberg Slot, læreruddannelsen i Nørre Nissum ved Via
UC. *
”Forestillinger om
Nature of science hos elever og naturfagslærere i 7.-9. klasse i den danske
folkeskole” af
Sabrina Søgaard Nielsen, læreruddannelsen
i Aalborg ved UCN.
”Tyskfaget i
folkeskolen – Hvem har magten?” af Julie Wagner Birkeholm, læreruddannelsen ved Københavns
Professionshøjskole, Campus Carlsberg.
”At have eleven og
sig selv på sinde i feedbacksamtaler” af Malene de Lemos, læreruddannelsen i Odense ved UCL. *
”Kvalitative
forskelle i kristendomskundskab” af Birgit Sivertsen, læreruddannelsen i Aalborg ved UCN.
”Konsekvenser ved
anvendelse af digitale platforme i natur og teknologi” af Anja Brinch
Brosbøl, læreruddannelsen i
Esbjerg ved UC Syd.
”Overgangen fra
ordblindekursus tilbage til klassen fra et børneperspektiv” af Emma Victoria Berg
Laugesen og Janne Thornfeldt Hansen, læreruddannelsen i Nørre Nissum ved Via UC.
”Hvorfor skal
eleverne inddrages? - En empirisk undersøgelse i valgfaget madkundskab” af Sofie Sille
Sonne, læreruddannelsen ved
Professionshøjskolen Absalon.
"Hvorfor vil du
kun interviewe dumme elever? - En undersøgelse af subjektivering og motivation
i uddannelsesparathedsvurderingen” af Søren Christian Hansen, læreruddannelsen i Aarhus ved Via UC.
”I begyndelsen var
bevægelsen - En undersøgelse af en bevægelsesorienteret tilgang til elevernes
alsidige udvikling”
af Sanne Hjortshøj, læreruddannelsen
i Silkeborg ved Via UC. *
Det gælder
blandt andet projekter, som arbejder med diskursanalyse. Et projekt analyserer
for eksempel, hvordan man taler om faget tysk på en bestemt skole, og
konklusionen er, at man via sproget gør faget lidt til en parentes i forhold
til andre fag.
Et andet
projekt undersøger, hvordan lærere i kristendomskundskab taler om henholdsvis
kristendom og andre religioner.
Når der bliver talt om kristendom, er det
typisk ud fra et ”vi”, mens der bruges ord som ”de” og ”dem”, når emnet er en
af de andre religioner.
En lidt anden
tilgang, som alligevel er i samme kategori, er, at nogle projekter diskuterer
de indlejrede normer for, hvad god undervisning er. Det gælder blandt andre
studerende, der har skrevet om matematik.
”Matematik
foregår ofte på en bestemt måde, og derfor er det svært at ændre det. Elever og
forældre har en forestilling om, hvordan det foregår – at der for eksempel er et
facit til sidst. Det gør det svært at få deres forestillinger til at harmonere
med eksempelvis undersøgende undervisning”, siger Solveig Troelsen og uddyber:
”De studerende
er opmærksomme på, at det har stor betydning, hvilken forestilling man på
forhånd har om faget. De er nysgerrige i forhold til, hvorfor man ikke bare med
åbne arme tager imod nye initiativer. De minder om, at man skal være meget
opmærksom på den virkelighed, man kommer ind i, hvis man vil lave forandring”,
siger hun.
Soloprojekter
klarer sig godt
I år er der
indstillet 67 bachelorprojekter og ni pædagogiske diplomprojekter til
prisfesten. For bachelorprojekternes vedkommende er det rekord.
I forhold til
bachelorprojekterne er en af årets tendenser, som ikke handler om indhold, at to
tredjedele af de 67 projekter er gruppeprojekter. Alligevel er ni ud af de ti
projekter, der endte med at blive nomineret, soloprojekter.
”Det skarpe
projekt fungerer nogle gange bedre. I soloprojekter er der ofte forholdsvis
overskuelige undersøgelser, der løber som en rød tråd gennem hele projektet. Og
så tager projekterne ofte udgangspunkt i de studerendes egen undervisning”,
opsummerer Solveig Troelsen.
Dermed lever de
studerende op til dommernes kriterier om, at det afsluttende projektet på
læreruddannelsen skal kunne inspirere andre, der arbejder med skolen. Samtidig
må de meget gerne være velskrevne.
Det kniber det
med i nogle af gruppeprojekter.
”De kan godt
have en tendens til at drukne i empiri og teori. Vi kan godt se, at der er
gjort et kæmpe stykke arbejde med spørgeskemaundersøgelser og den slags. De
skal bare også bruges til noget”, siger Solveig Troelsen.
Man kan dog
ikke udlede, at det er bedre at skrive alene end sammen med en medstuderende.
”Men det er
vigtigt at sikre sig, at der er gods nok i projektet til to, så der for
eksempel ikke skal fyldes ud med lidt for lange teoriafsnit”, siger
projektlederen.
Kritiske
over for fagportaler
Tilbage til
indholdet af projekterne, hvor en anden kategori handler om teknologi som en
faktor i undervisningen.
”I projekterne diskuterer de blandt andet, om teknologi skal være et fag eller en del af
undervisningen i de enkelte fag. De er kritiske overfor teknologien, som de
synes fylder for meget, og at man nogle gange ikke ser det omgivende samfund for
bare skærm”, siger Solveig Troelsen.
Det leder
videre til næste tendens. Mange peger på, at det er vigtigt med variation i
undervisningen – også mere variation, end de som nybagte lærere har oplevet i
klasseværelset.
”Mange
projekter tager udgangspunkt i, at den udprægede brug af fagportaler fører til,
at undervisningen bliver ensformig og i høj grad foregår ved skærmen. De er
kritiske over for fagportalerne og fortalere for eksempelvis mere udeskole,
bevægelse i fagene og undersøgende undervisning”, fortæller Solveig Troelsen.
Projekterne
er profetiske
Sidste år
observerede projektlederen, at fænomener som synlig læring og feedback – der
tidligere fyldte meget – var stort set fraværende.
Nu er de tilbage i nogle
projekter, som så til gengæld forholder sig kritisk til emnerne.
”I stedet for
ikke at skrive om emnerne går de lærerstuderende i år lidt i clinch med dem. De
kommer med forslag til, hvordan man kan justere det”, siger hun og nævner et
projekt om feedback, der kommer frem til, at der ofte mangler en væsentlig
dimension, nemlig det relationelle.
Måske bliver
det et hot emne i uddannelsesverdenen i den kommende tid.
”Ofte ser vi,
at de emner, der bliver skrevet om i bachelorprojekterne, nærmest er lidt
profetiske. De handler om det, der bliver talt om i den pædagogiske verden i
det kommende år. Det passede også sidste år”, siger Solveig Troelsen og peger
på, at to af de mest populære emner i sidste års projekter var dannelse i
klasseværelset og undersøgende undervisning.
”Siden er de
emner blevet diskuteret vidt og bredt”, konstaterer hun.