Kristian Yilmaz fra Via University College Silkeborg undersøger dannelsesforståelse af litteraturundervisning og afsøger nye dannelsesforståelser inden for denne disciplin.

Årets nominerede til særprisen

Lærerprofession.dk uddeler i år en særpris, der analyserer og diskuterer grundskolens muligheder for og udfordringer med at bidrage til elevernes dannelse. Her er de nominerede projekter:

Emilie Pedersen og Ane Christine Knudsen fra læreruddannelsen i Aarhus undersøger med udgangspunkt i efterskolepraksis, hvorvidt og hvordan skolen og lærerne arbejder intentionelt med dannelsesopgaven i skolens forskellige rum.
Karoline Dyppel og Nadia Reinhold Nielsen fra læreruddannelsen på Københavns Professionshøjskole undersøger i deres bachelorprojekt madkundskabsfagets ideal om maddannelse, og hvordan de som kommende madkundskabslærere kan planlægge og udføre deres madkundskabsundervisning, så den understøtter maddannelsesprocessen.
Simon Kammersgaard Back fra UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole kommer med ny viden om, hvordan idrætsfaget bidrager til skolens dannelsesopgave. Skolen har en dannelsesopgave, og alle fag skal bidrage til denne.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Dansk: Dannelse i litteraturen

Kristian Yilmaz fra Via University College Silkeborg undersøger dannelsesforståelse af litteraturundervisning og afsøger nye dannelsesforståelser inden for denne disciplin.

Idræt: Idrætsfagets bidrag til skolens dannelsesopgave

Simon Kammersgaard Back fra UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole kommer med ny viden om, hvordan idrætsfaget bidrager til skolens dannelsesopgave. Skolen har en dannelsesopgave, og alle fag skal bidrage til denne.

Efterskole: Efterskolelærerens intentionelle arbejde med dannelse

Emilie Pedersen og Ane Christine Knudsen fra læreruddannelsen i Aarhus undersøger med udgangspunkt i efterskolepraksis, hvorvidt og hvordan skolen og lærerne arbejder intentionelt med dannelsesopgaven i skolens forskellige rum.

Madkundskab: En undersøgelse af maddannelsesidealet

Karoline Dyppel og Nadia Reinhold Nielsen fra læreruddannelsen på Københavns Professionshøjskole undersøger i deres bachelorprojekt madkundskabsfagets ideal om maddannelse, og hvordan de som kommende madkundskabslærere kan planlægge og udføre deres madkundskabsundervisning, så den understøtter maddannelsesprocessen.