Elever med autisme kan have svært ved at deltage i
sportsgrene med mange spillere på banen, fordi det medfører et vist kaos.
Derfor var Camille Kiholm og Jonas Boye Krag fra ASF-klasserne på Bjerringbro
Skole mest tilbøjelige til at sige nej tak til at deltage i projektet Aktive
Medspillere, hvor idrætsforeninger i Viborg Kommune før efterårsferien gav
elever mulighed for at få øjnene op for nye idrætsaktiviteter.
Alligevel endte de to lærere med at tage af sted med syv
elever fra to parallelklasser i indskolingen.
”Vores viceskoleleder sagde til os, at petanqueklubben i
Bjerringbro har erfaring med, at elever med diagnoser kan rumme at spille
petanque. Derfor blev vi enige om at prøve,” fortæller Jonas Boye Krag.
Det stemmer overens med, at de to lærere ofte tager eleverne
med på tur, så de øver sig i at færdes blandt andre mennesker.
”Vores elever kan godt lide, at der sker noget andet, når
bare det er struktureret, og de ved, hvad der skal foregå”, siger Camille
Kiholm.
Tydelige regler og klar tale hjælper på vej
De syv elever kendte ikke petanque, så deres lærere fortalte
om spillet og om, hvordan de skulle komme hen til klubben, og hvor lang tid de
skulle være der.
”Vi blev taget imod af formanden, som fortalte om spillet og
gav os kugler, så vi kunne mærke, hvor tunge de er”, fortæller Jonas Boye Krag
om spillet, hvor det gælder om at placere tunge metalkugler så tæt som muligt på
en lille bold, der kaldes grisen.
På anlægget fordelte eleverne sig på to baner og begyndte at
spille.
”Det fungerede godt, fordi man spiller i små grupper, og der
er klare regler for, hvad spillet går ud på. Samtidig er det din tur og min
tur, så eleverne lærer at vente”, siger Camille Kiholm.
Klubben i Bjerringbro hedder intet mindre end StarPetanque
Danmark, og under spillet stod formanden, Peter Ellekær, mellem de to baner og
vejledte eleverne.
”Han var klar i spyttet, så eleverne var ikke i tvivl om,
hvad de skulle”, fortæller Camille Kiholm.
Eleverne ville ikke hjem
Det kom som en positiv overraskelse, hvor lang tid eleverne
kunne deltage i aktiviteten. Planen var, at besøget skulle vare en time, men
eleverne var der i fem kvarter.
”Petanque er et struktureret spil, men man laver det samme
igen og igen, så til sidst kan det være svært at holde fokus. Men nogle af
vores elever synes slet ikke, at de var færdige, da vi skulle hjem”, siger
Camille Kiholm
En enkelt elev var knap så begejstret.
”Det sagde ham ikke noget at skulle kaste en tung kugle
efter en lille bold, så han valgte at kigge på”, siger Jonas Boye Krag.
For de andre spillede konkurrenceelementet ind.
”Vores elever vil gerne vinde, så det kan være svært for dem
at tabe. En af drengene ville lige have en runde mere, efter at kampen var
slut, så han kunne ændre udfaldet. Vi talte med ham om, at det ikke kunne lade
sig gøre, og da han fik at vide, at han og de andre elever ville få en sodavand
bagefter, glemte han nederlaget”, fortæller Jonas Boye Krag.
Camille Kiholm tabte en kamp til en pige, men intet er så
galt, at det ikke er godt for noget.
”Hun snakker tit om, at hun vandt over mig, og det kan jeg
bruge til at bygge videre på min relation til hende”, siger læreren.
Lærerne vil fortsætte med petanque
De to lærere vil arbejde videre med petanque på forskellig
vis.
”Vi har spillet vikingespil i matematik, og her kan vi også
inddrage petanque. Vi har desuden talt kort med formanden for petanqueklubben
om at lave et forløb hos dem i regi af vores socialfag, fordi spillet styrker
elevernes sociale kompetencer”, siger Camille Kiholm.
Hvis andre specialklasser får tilbud om at besøge lokale
idrætsforeninger, råder hun lærerne til at undersøge, om forholdene er, så det
det kan lade sig gøre.
”Vi bad petanqueklubben om at komme på et tidspunkt, da der
ikke var andre end os, og vi sagde, at vi ville være der en time, for det er,
hvad vores elever kan rumme. Og da vi kom derned, talte vi kort med formanden om,
at eleverne havde brug for pauser undervejs. Hvis vi havde sagt: ’Vores elever
kan ikke deltage på samme måde som andre elever, og derfor kan de ikke
deltage’, var de gået glip af en positiv oplevelse”, konstaterer Camille
Kiholm.
Efter besøget har Bjerringbro Skole sendt en besked til
petanqueklubbens formand om, at besøget ’var vanvittigt godt eksekveret og en
kæmpe succes blandt vores elever’.
”Man bliver simpelthen så glad i låget”, siger Peter Ellekær
fra StarPetanque Danmark.