Camille Kiholm ser til, mens eleverne fra ASF-klasserne på Bjerringbro Skole varmer op ved at øve præcision til et bildæk. Bagefter spillede de reelle kampe til 13 point.

Indskolingselever med autisme har succes med kugler og gris

To speciallærere var tæt på at takke nej til at deltage i et projekt, hvor elever i Viborg Kommune besøger idrætsforeninger. Men de fik et tip om, at petanqueklubben kunne være et godt sted for deres elever med autisme. Det blev en bragende succes.

Offentliggjort Sidst opdateret

Elever med autisme kan have svært ved at deltage i sportsgrene med mange spillere på banen, fordi det medfører et vist kaos. Derfor var Camille Kiholm og Jonas Boye Krag fra ASF-klasserne på Bjerringbro Skole mest tilbøjelige til at sige nej tak til at deltage i projektet Aktive Medspillere, hvor idrætsforeninger i Viborg Kommune før efterårsferien gav elever mulighed for at få øjnene op for nye idrætsaktiviteter.

Alligevel endte de to lærere med at tage af sted med syv elever fra to parallelklasser i indskolingen.

”Vores viceskoleleder sagde til os, at petanqueklubben i Bjerringbro har erfaring med, at elever med diagnoser kan rumme at spille petanque. Derfor blev vi enige om at prøve,” fortæller Jonas Boye Krag.

Det stemmer overens med, at de to lærere ofte tager eleverne med på tur, så de øver sig i at færdes blandt andre mennesker.

”Vores elever kan godt lide, at der sker noget andet, når bare det er struktureret, og de ved, hvad der skal foregå”, siger Camille Kiholm.

Tydelige regler og klar tale hjælper på vej

De syv elever kendte ikke petanque, så deres lærere fortalte om spillet og om, hvordan de skulle komme hen til klubben, og hvor lang tid de skulle være der.

”Vi blev taget imod af formanden, som fortalte om spillet og gav os kugler, så vi kunne mærke, hvor tunge de er”, fortæller Jonas Boye Krag om spillet, hvor det gælder om at placere tunge metalkugler så tæt som muligt på en lille bold, der kaldes grisen.

På anlægget fordelte eleverne sig på to baner og begyndte at spille.

”Det fungerede godt, fordi man spiller i små grupper, og der er klare regler for, hvad spillet går ud på. Samtidig er det din tur og min tur, så eleverne lærer at vente”, siger Camille Kiholm.

Klubben i Bjerringbro hedder intet mindre end StarPetanque Danmark, og under spillet stod formanden, Peter Ellekær, mellem de to baner og vejledte eleverne.

”Han var klar i spyttet, så eleverne var ikke i tvivl om, hvad de skulle”, fortæller Camille Kiholm.

Eleverne ville ikke hjem

Petanque

I petanque dyster to hold om at kaste metalkugler så tæt som muligt på en lille trækugle, kaldet grisen.

Det ene hold begynder med at kaste grisen ud i en afstand af mellem seks og ti meter. En spiller fra dette hold skal så kaste sin kugle så nær grisen som muligt. Derefter overtager det andet hold turen, indtil det har en kugle nærmest grisen, hvorefter det første hold igen kommer til.

Når alle kugler er kastet, har et af holdene point efter, hvor mange kugler de har nærmere grisen end modstandernes nærmeste kugle. Derefter indledes en ny runde. En kamp spilles til 13 point.

Det kom som en positiv overraskelse, hvor lang tid eleverne kunne deltage i aktiviteten. Planen var, at besøget skulle vare en time, men eleverne var der i fem kvarter.

”Petanque er et struktureret spil, men man laver det samme igen og igen, så til sidst kan det være svært at holde fokus. Men nogle af vores elever synes slet ikke, at de var færdige, da vi skulle hjem”, siger Camille Kiholm

En enkelt elev var knap så begejstret.

”Det sagde ham ikke noget at skulle kaste en tung kugle efter en lille bold, så han valgte at kigge på”, siger Jonas Boye Krag.

For de andre spillede konkurrenceelementet ind.

”Vores elever vil gerne vinde, så det kan være svært for dem at tabe. En af drengene ville lige have en runde mere, efter at kampen var slut, så han kunne ændre udfaldet. Vi talte med ham om, at det ikke kunne lade sig gøre, og da han fik at vide, at han og de andre elever ville få en sodavand bagefter, glemte han nederlaget”, fortæller Jonas Boye Krag.

Camille Kiholm tabte en kamp til en pige, men intet er så galt, at det ikke er godt for noget.

”Hun snakker tit om, at hun vandt over mig, og det kan jeg bruge til at bygge videre på min relation til hende”, siger læreren.

Lærerne vil fortsætte med petanque

De to lærere vil arbejde videre med petanque på forskellig vis.

”Vi har spillet vikingespil i matematik, og her kan vi også inddrage petanque. Vi har desuden talt kort med formanden for petanqueklubben om at lave et forløb hos dem i regi af vores socialfag, fordi spillet styrker elevernes sociale kompetencer”, siger Camille Kiholm.

Bjerringbro Skole

ASF-klasserne på Bjerringbro Skole er et specialpædagogisk tilbud for normaltbegavede elever med autismespektrumforstyrrelser. Skolen modtager elever fra 0. til 10. klasse fra hele Viborg Kommune.

Hvis andre specialklasser får tilbud om at besøge lokale idrætsforeninger, råder hun lærerne til at undersøge, om forholdene er, så det det kan lade sig gøre.

”Vi bad petanqueklubben om at komme på et tidspunkt, da der ikke var andre end os, og vi sagde, at vi ville være der en time, for det er, hvad vores elever kan rumme. Og da vi kom derned, talte vi kort med formanden om, at eleverne havde brug for pauser undervejs. Hvis vi havde sagt: ’Vores elever kan ikke deltage på samme måde som andre elever, og derfor kan de ikke deltage’, var de gået glip af en positiv oplevelse”, konstaterer Camille Kiholm.

Efter besøget har Bjerringbro Skole sendt en besked til petanqueklubbens formand om, at besøget ’var vanvittigt godt eksekveret og en kæmpe succes blandt vores elever’.

”Man bliver simpelthen så glad i låget”, siger Peter Ellekær fra StarPetanque Danmark.