Niårig med autisme til politikere: I er nødt til at lytte til dem, det hele handler om
Arthur på ni år blev så sur, at han besluttede sig for at skrive til en stribe politikere i Folketinget, da han hørte, at hver anden elev med autisme har ufrivilligt skolefravær. Han opfordrer politikerne til at justere på skolen på flere områder.
Det sker næppe hver dag, at en niårig sender et brev til
folketingspolitikere, men det har Arthur fra Hammerum ved Herning gjort. Det
skyldes, at han hørte sine forældre tale med venner om, at 49 procent af de
1.018 forældre i den seneste inklusionsundersøgelse fra Autismeforeningen
svarer, at deres barn med autisme har ufrivilligt skolefravær.
Annonce:
”Arthur er meget motiveret for at gøre noget ved, at så
mange børn ikke kan holde ud at gå i skole. Vi foreslog, at han kunne skrive
til politikerne, og for tre uger siden var vi med til en demonstration mod
nedskæringer i Herning Kommune, hvor Arthur stod med et banner, han selv har
lavet. Så vi er i fuld gang med at undervise ham i demokrati”, fortæller hans
mor, Line Christiansen.
Arthur har selv autisme og har haft svært ved at trives i
skolen. Det har forældrene taget konsekvensen af, så nu hjemmeunderviser de ham
sammen med storesøsteren på 11. Han kunne derfor være ligeglad med, hvordan
skolen ser ud, men det er han ikke.
”Arthur har selv oplevet skolen som mindre positiv, og han
brænder for at redde alle de børn, som nu sidder fast”, siger hans mor.
Arthur trivedes ikke i skolen
Annonce:
I brevet opfordrer Arthur politikerne til at justere på
skolen på flere områder.
”Flere skoletimer vil gøre det endnu værre for autisterne. I
er nødt til at lytte til dem, det hele handler om. Skolen giver ikke mening,
som den fungerer nu”, skriver han blandt andet.
Indtil for et år siden gik Arthur på Valdemarskolen, som er
en specialskole i Herning. Men han trivedes ikke, og det kunne være en kamp at
få ham i skole.
Alligevel roser Line Christiansen lærerne.
Annonce:
”De er dygtige, men de er presset af, at skolen har været
igennem mange besparelser. Lige før Arthur begyndte i skole, blev skolen for
elever med autisme flyttet til lokaler, som ikke er egnet til dem. Samtidig er
lærerne presset på deres forberedelsestid, og der er for mange elever i
klasserne”, siger hun.
Forældrene prioriterer selvstyret undervisning
Arthur har brug for pauser og for, at de ting, han skal
lave, giver mening for ham, understeger Line Christiansen.
”For Arthur handler det ikke om, at han skal tilpasse sig
skolen. Det er skolen, som skal tilpasse sig ham”.
Annonce:
Det er baggrunden for Arthurs budskab til politikerne om, at
”det ville være rart, hvis eleverne havde mulighed for selv at vælge, hvad de
vil lære og hvordan” og ”der er så mange måder at lære på og så få af dem, der
er mulige i skolen”.
”Herhjemme kører vi selvstyret undervisning ud fra
principperne i Sudbury school Hvis Arthur vil bruge en hel dag på at se videoer
på YouTube, så bruger han en dag på det. Lige nu overvejer han at bygge et
fuglehus, og vi har købt ind til det”, fortæller Line Christiansen.
Princippet
i Sudbury school er blandt andet, at eleverne selv administrerer deres tid, og at læring ofte kommer som et biprodukt af
deres erfaringer.
”Arthur husker de vildeste fakta. Han så en video med en
bisætning om, at Paraguay på et tidspunkt havde mistet 90 procent af den
mandlige befolkning. ’Hvorfor det, mor?’ Så måtte jeg google, og jeg fandt en
vildt spændende artikel om, at Argentina, Brasilien og Uruguay angreb landet i
1800-tallet”.
Annonce:
Medbestemmelse har flyttet familien
Line Christiansen og hendes mand er begge i fleksjob og
arbejder på skift, så de er til stede og giver Arthur og hans søster en
hjælpende hånd i den selvstyrede undervisning.
”Arthur læser både på dansk og engelsk, men han er ikke nået
til at skrive endnu, så han har dikteret brevet til politikerne til mig. Det
med at skrive skal nok komme. Det kan vi se på hans søster, som har autisme,
ADHD og Tourettes”.
Line Christiansen er enig med sin søn i, at det ikke giver
mening, at elever skal lære de samme ting på samme tid.
”Hvis vi får en folkeskole, hvor eleverne er med til at
styre, bliver de inddraget i demokratiske processer. Vi har været i
familiebehandling og har lært at være tydelige voksne. Alligevel blev
konflikterne med vores børn ved med at opstå, så vi var nødt til at søge
videre. Jeg faldt så over et kursus i Sudbury school, og det har virkelig
flyttet os som familie, at Arthur har fået selv- og medbestemmelse. Vores børn
er glade for at få lov til at følge deres interesser, så nu har vi kun få
konflikter”.