Snolæsning. Opgaven på dette kort går ud på at forbinde billeder og tekst, der står i spredt orden. Elever med en taktil tilgang – dem, der »læser« bedst med hænderne – får mere ud af at løse opgaven, når de kan føle snoren og papstykket frem for at trække streger med blyanten på et opgaveark
Finn Nordfeld
Popcorn og snolæsning
Som lærer har man pligt til at undervise alle elever på en måde, så de hver især får maksimalt udbytte - for eksempel ved at arbejde med forskellige læringsstile ved hvert emne
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Et par elever sidder på gulvet med en samling farvestrålende opgavekort imellem sig. En sidder i klassens puderum med en bog og med hovedtelefoner, hvorfra der strømmer musik, som hun ikke kan lade være med at synge med på. Fire drenge hopper rundt ude på legepladsen, mens et par stykker sidder ved deres bord med arbejdshæfterne foran sig.
I virkeligheden laver de det samme. Lærerne i 2. klasse på Præstelundskolen i Brande har bare tilrettelagt undervisningen, så eleverne kan vælge at træne tabeller og øve grammatiske regler på mange forskellige måder.
Sammen med eleverne har de klarlagt, hvilken læringsstil hver enkelt elev foretrækker, og alle er bevidste om deres egen læringsstil. Så hvad der med et traditionelt blik ligner kaos i klassen, er i virkeligheden elever, der med stor selvdisciplin arbejder på dagens opgave.
Helle Fisker, der som pædagogisk udviklingskonsulent rådgiver skoler og skolevæsener om arbejde med læringsstile, har udarbejdet en lang række konkrete materialer, der kan bruges til at lære eleverne de samme ting, men på forskellig måde. På billederne fra Præstelundskolen kan man se nogle af materialerne til elever med henholdsvis taktil og kinæstetisk læringsstil - altså elever, der lærer bedst ved at bruge hænderne eller ved at bevæge sig, samtidig med at de arbejder. |
Undervisningsdifferentiering
Fra folkeskolelovens paragraf 18:
Undervisningens tilrettelæggelse, herunder valg af undervisnings- og arbejdsformer, metoder, undervisningsmidler og stofudvælgelse, skal i alle fag leve op til folkeskolens formål, mål for fag samt emner og varieres, så den svarer til den enkelte elevs behov og forudsætninger.