Tager du en gårdvagt for at undgå lærerværelset?
Arbejdslivs-konsulent Gitte Daugaard møder ind imellem lærere, der hellere vil tage en gårdvagt end gå på lærerværelset i frikvarteret. Fordi de synes, der er en brokkende kultur på lærerværelset eller fordi de bliver konfronteret med problemer med enkelt-elever af deres kolleger.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"De synes, snakken på lærerværelset er for negativ. Så er det bedre at stå ude i skolegården sammen med eleverne. Nogle klasselærere tør næsten ikke at gå ind på lærerværelset, fordi de ved, at det er "deres" klasse, problemerne handler om", siger Gitte Daugaard.
Hun foreslår, at man måske skal overveje at skrive til klasselæreren i stedet. Sådan at hun kan læse mailen, når hun har tid til det.
"Det sker ikke af ond vilje fra kollegernes side, men det kan være hårdt som klasselærer at blive konfronteret, når man går ind på lærerværelset for at holde pause. Heldigvis er det på nogle skoler blevet legitimt at tale om, hvordan man henvender sig til hinanden i sådanne situationer. Så det bliver en ordentlig dialog, at man har tid og respekt for hinanden - og for pausen".
Frikvarteret er til social-snak
Flere steder har man besluttet, at frikvarteret - eller nogle af dem - er til social-snak.
Synes du, det kan være hårdt at møde kollegerne i pausen? Hvor meget social-snakker I på lærerværelset?
Læn dig tilbage og nyd Maggie Nesciur vandringer i New York:
The Walker - fra New York Times
Vi skal ledes til pause