»Det er rigtig godt, det her. Der er mange, der knækker nakken, når de skal begynde at arbejde efter endt uddannelse. Jeg tror, jeg får en kæmpefordel ved at have været her«, siger Ditte Bech, der er trainee på Dyssegårdsskolen.
Bo Tornvig
Alle skoler i Gentofte får assistenter i undervisningen
Elever, skoler og lærerstuderende har gavn af, at studerende fungerer som assistenter i undervisningen, viser en evaluering af et projekt i Gentofte. Trods nedskæringer får alle skoler i Gentofte såkaldte trainees i undervisningen næste skoleår.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Der er mere ro omkring børnene i de klasser, i de hjemområder og team, hvor der er trainees. Der er mere læringsro og arbejdsro", siger udviklingskonsulent for skolevæsenet i Gentofte og projekteder Elsa Tromborg om det pilotprojekt, der i øjeblikket kører på tre skoler i Gentofte Kommune.
På hver skole er der ansat tre lærerstuderende fra fjerde årgang i såkaldte trainee-stillinger. De studerende er ansat på skolerne i 13 timer om ugen i 32 skoleuger. Den foreløbige evaluering af projektet viser, at både skoler, elever, studerende og læreruddannelsen har gavn af ansættelsesforholdet. Derfor har Gentofte Kommune besluttet at føre projektet videre, så der næste skoleår bliver ansat trainees på kommunens 11 folkeskoler.
De fleste skoler får tre trainees. To mindre skoler får to trainees og en specialskole får to trainees.
Større kontinuitet for eleverne
Elsa Tromborg mener, at der er mange fordele forbundet med at få trainees ind i skolens hverdag.
"Der er større sikkerhed, når der bliver sat en vikar ind. De gange, hvor der er kommet en fremmed vikar ind, har det været en trainee, der har taget over i undervisningen. En trainee ved, hvad planerne er, og hvad der skal ske i timen. Det har givet bedre kontinuitet".
Evalueringen viser, at eleverne får mest ro og kontinuitet, hvis en trainee er tilknyttet det samme team og de samme elever gennem hele året.
Trainee-stilling motiverer studerende
Den foreløbige evaluering viser, "at traineeansættelsen er stærkt motiverende for en fremtidig lærergerning". Samtlige af de studerende, som midt i januar var ansat som trainees, er helt overbeviste om, at de ønsker en fremtid som lærer i folkeskolen. To af de studerende stoppede ansættelsesforholdet kort efter nytår.
"Det har været godt for de studerende at være trainee. Samtlige af de studerende, der har været trainees i år har taget udgangspunkt i traineeforløbet i deres bacheloropgaver. De oplever, at der i høj grad er kobling mellem praksis og teori", siger Elsa Tromborg.
Trainee-stilling sikrer ikke job
Selv om både skoler og lærerstuderende har ønsker om at fortsætte samarbejdet, når de studerende er færdiguddannede, ser det umiddelbart ud til at blive svært.
"Vi er i den situation, at vi ikke slår særlig mange stillinger op. Vi ved, at mange trainees gerne vil søge stillinger på de skoler, hvor de er ansat. Og lederne vil også gerne ansætte dem. Det er dygtige folk, der nu kender skolerne. Trainee-opholdet har givet dem en sikkerhed og en rutine, der gør, at man ikke regner med, at de vil opleve et praksischok".
Lærerkreds er positiv
Formand for Gentofte Kommunelærerforening Jeppe Dehli mener, at det er godt, der kommer flere kvalificerede hænder på skolerne i Gentofte.
"Vi synes, det er positivt, at det er fjerde års lærerstuderende. Vi håber på, at det kan give noget til alle parter", siger han.
Trainee-projektet er finansieret af en mer-bevilling fra kommunen på 9 millioner kroner over tre år. Netop de ekstra penge gør, at Jeppe Dehli er så positiv over for projektet.
Men i Gentofte skal man som i andre kommuner spare, og da trainee er billigere end en lærer, kan projektet godt byde på udfordringer i fremtiden, mener Jeppe Dehli.
"Lige nu ser man, at tidsbegrænsede stillinger i kommunen ikke bliver genbesat. Til gengæld kommer der tre unge trainees ud på skolerne. Jeg er lidt loren ved, hvad det kan betyde på længere sigt, når der ikke længere er en ekstra bevilling", lyder hans bekymring.
Pulje til forsøg med undervisningsassistenter
Gentofte får i dette skoleår tilskud til fra projekt Skoleudvikling under Undervisningsministeriet til trainee-ordningen. Næste år kører projektet uden støtte fra puljen. Projekt Skoleudvikling kører to år, og meningen er, at forsøg med blandt andet undervisningsassistenter, turbodansk og erhvervsklasser skal styrke fagligt svage elevers udbytte af undervisningen, så flere unge kan gennemføre en ungdomsuddannelse.
I år er der 29 forsøg med undervisningsassistenter i 28 kommuner. Næste skoleår får 22 forsøg i 21 kommuner tilskud til at ansætte undervisningsassistenter. Seks af dem er genansøgninger fra sidste års forsøg. Fem af forsøgene næste år omfatter lærerstuderende, tre forsøg omfatter pædagoger og fire forsøg er medhjælpere, der er organiseret i FOA. Resten af projekterne er endnu ikke entydigt beskrevet.