“The Mountain” er Vittra Telefonplans samlingspunkt med mange forskellige muligheder og funktioner (klik videre for at se flere billeder fra skolen)
Foto: Kim Wendt
Dansk design hitter på svenske skoler
Den svenske skole Vittra Telefonplan er blevet verdenskendt som skolen uden klasselokaler. Det er den danske designer Rosan Bosch, som står bag. Hendes utraditionelle tilgang til indretning skaber åbne, fleksible læringsmiljøer, der sætter fantasien på arbejde.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Et isbjerg med indbygget biograf, organiske siddelandskaber og huleinspirerede hyggekroge er ikke umiddelbart noget, man forbinder med folkeskolers læringsmiljø. Ikke desto mindre findes netop disse på den svenske skole Vittra Telefonplan i Stockholm, hvor den danske designer Rosan Bosch har sluppet fantasien løs. Hun ligger vægt på, at det fysiske design skal afspejle nutidens undervisning.
"Alle taler i dag om digitale medier og nye pædagogiske tiltag med differentiering og samarbejde på tværs. De fleste danske skoler afspejler bare stadig en tid, hvor læreren talte og eleverne lyttede. Hvis ikke det fysiske rum tænkes med, kan det ikke lade sig gøre i praksis at ændre undervisningsformen", siger hun.
I Sverige er skolen big business
Miljøet passer til eleverne På Vittra Telefonplan er der ikke klasselokaler i traditionel forstand. I stedet er der mange åbne og fleksible læringsmiljøer, så eleverne kan arbejde i grupper eller selvstændigt, der hvor det passer dem bedst. Det nye design glæder Frida Monsén, lærer på skolen.
"Mange af mine elever er begejstrede over ikke at være lukket inde i små rum. De siger de bedre kan koncentrere sig, fordi de ikke sidder hele dagen og tænker: "Hvornår kan jeg gå hjem?"", siger hun til tv-stationen Euronews.
Bedre læringsmiljøer
kræver fire indsatsområder
Rosan Bosch har efterfølgende indrettet yderligere to skoler fra den svenske Vittra-organisation. Hun står desuden bag læringsmiljøer på Ordrup Skole, Københavns Universitet, University College Nordjylland og Bornholms Efterskole.