Skolerne henvender sig for at få råd og vejledning til, hvordan de skal håndtere mobning, fortæller DCUM-direktør Jannie Moon Lindskov.
Foto: DCUM
Kun fem mobbeklager: Skolerne søger råd til at håndtere mobning
Siden Den Nationale Klageinstans mod Mobning åbnede i august, er der kun kommet fem klager. Til gengæld vil landets folkeskoler gerne have råd om, hvordan de skal håndtere mobbesager lokalt.
DCUMs 8 tegn på mobning
1. Når drilleri ikke længere er for sjov
2. Når konflikter ikke længere kan løses
3. Når udstødelseshandlinger bliver systematiske
4. Når fællesskaberne er præget af utryghed
5. Når fællesskabet har lav tolerancetærskel
6. Når fællesskabet mangler empati
7. Når fællesskabet er præget af magtubalance
8. Når fællesskabet er præget af ensomhed
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Bare fem klager er det blevet til, og selvom direktøren for Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM), Jannie Moon Lindskov, havde forventet flere klager, ser hun det som et positivt tegn.
"Vi havde ikke håbet på at få mange klager. Vi vil gerne have, at skolerne selv formår at løse de udfordringer, der er med mobning, så vi får så få klager som muligt. Klageinstansen bliver først aktiveret, når de lokale løsninger er forsøgt", fortæller Jannie Moon Lindskov, der som direktør for DCUM er øverste chef for Den Nationale Klageinstans mod Mobning.
Nu kan forældre og elever klage over skoler med mobning
Ifølge Jannie Moon Lindskov forsøger skolerne i høj grad selv at tage ansvaret for at løse problemer med mobning, drillerier og generelle konflikter i klasseværelset. Det kan de tydeligt mærke i DCUM's rådgivningsenhed.
"Vores rådgivning har fået mere at se til, og vi får i dag flere henvendelser end tidligere, som handler om mobning. Jeg oplever, at den nye lovgivning har skærpet skolernes opmærksomhed på mobning og bruger vores videnscenter mere for at blive klogere på, hvordan man kan håndtere de her situationer. Henvendelserne kommer primært fra fagprofessionelle, der ønsker hjælp til, hvordan man kan håndtere en konkret situation; hvordan er reglerne, hvem skal orienteres og hvordan kan man sætte en handleplan i gang?", siger hun som eksempel på de spørgsmål, lærere og ledere ringer ind med.
Blandet modtagelse af ny klageinstans mod mobning
Nyt syn på mobning
Med den nu godt fire måneder gamle mobbeklageinstans fulgte også et nyt syn på mobning i skolen, hvor man ikke længere fokuserer på ofret og mobberen, men i stedet ser på dynamikken i den enkelte klasse for at komme mobningen til livs.
"Vi kan mærke, at den nye lovgivning giver nye refleksioner ude i praksis. Det synes vi er glædeligt, for det vidner jo om, at skolerne bliver mere opmærksomme på, hvordan man på skole- og klasseniveau kan arbejde med at skabe gode miljøer uden mobning. Men det er svært for skolerne at vurdere, om der i den konkrete situation er tale om mobning eller mere almindelige konflikter og drillerier. Det er et vurderingsspørgsmål", siger Jannie Moon Lindskov.
Hun fortæller samtidig, at DCUM står til rådighed for at hjælpe skolerne med at vurdere, om der i den konkrete situation er tale om mobning eller ej.
Kun én afgørelse
Af de fem klager, der indtil videre er blevet indsendt til mobbeklageinstansen, er der kun truffet afgørelse i en enkelt sag. Det skyldes, at klagen hurtigt blev uaktuel, fordi den pågældende elev flyttede skole.
"Selvom eleven er flyttet fra skolen, så kunne det være et godt sted at vende blikket hen for at se, om der er noget skolen kan blive bedre til. Vi er ved at udvikle vores tilsynsrolle, og jeg er helt sikker på, at vi får et tilsyn, som også vil være opsøgende og proaktivt", siger Jannie Moon Lindskov.
Hun forventer, at DCUM og Den Nationale Klageinstans mod Mobning i januar vil blive færdig med at definere tilsynsrollen og herefter påbegynde det opsøgende og forebyggende arbejde mod mobning på landets skoler.
DCUM har som en del af indsatsen mod mobning udarbejdet en række vejledninger, blandt andet "8 tegn på mobning", der skal hjælpe skolerne med at vurdere, hvornår der er tale om mobning, og hvordan man som lærer, leder og forælder skal reagere.
Læs mere
Den Nationale Klageinstans mod Mobning