Balance mellem krav og resurser – et eksempel

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mette er nyuddannet lærer. Hun bliver klasselærer for en urolig 6. klasse, og hun ved, at hun er klassens fjerde lærer.

Mettes resurser er: en gennemført læreruddannelse. Men hun har ingen joberfaring, ingen erfaring med forældresamarbejde og kun begrænset erfaring med klasserumsstyring fra sine praktikperioder.

Kravene til Mette er: at gennemføre en faglig-pædagogisk forsvarlig undervisning, klasselærerfunktionen, at kunne skabe ro i en urolig klasse og at kunne gå i dialog med skeptiske forældre.

Hvis der skal skabes balance mellem resurser og krav i Mettes tilfælde, skal der efter Gitte Daugaards mening tilføres tid til kollegial coaching, klasselærerfunktionen skal deles med en anden lærer. Der skal være støtte i teamet og mulighed for at få en støttelærer i flere lektioner dagligt.

»Den bedste forebyggelse imod stress er at kende matchet mellem krav og resurser. Og det kan ikke være rigtigt, at man skal bøvle alene rundt med en svær klasse. Hvis man ikke kan komme af med klassen, må man have støtte og feedback fra andre. Det er muligt, skolen ikke har resurserne, men det kan ikke være rigtigt, at yngste medarbejder skal trække det hårdeste læs. Hvis det bliver sagt sådan, kommer der ofte andre på banen, for andet kan man ikke være bekendt som leder og som kollega«, siger Gitte Daugaard.

hl@dlf.org