Undersøgelse overrasker

Glædeligt med den grundlæggende tilfredshed blandt lærere, siger socialrådgiver

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærernes store arbejdsglæde er overraskende. Den grundlæggende tilfredshed med skoleledelsen, som lærerne giver udtryk for, overrasker også, og at så få lærere siger, at de har vanskeligheder i forhold til eleverne, det er glædeligt'.

Siger socialrådgiver i Danmarks Lærerforening Laila Jensen om undersøgelsen 'Arbejdsmiljøet i folkeskolen'.

'I rådgivningen for lærere med psykiske arbejdsmiljøproblemer får vi ofte henvendelser om problemer mellem leder og lærer, derfor er det glædeligt at høre, at der er en grundlæggende tilfredshed'.

Til gengæld har socialrådgiverne ofte undret sig over, at der var så få henvendelser fra lærere, der havde problemer med eleverne. Men i undersøgelsen fremgår det, at der på alle spørgsmål om forholdet mellem lærere og elever er sket en positiv udvikling siden 1978. I dag svarer flere, at de har gode muligheder for at gennemføre den planlagte undervisning, de beskriver eleverne som mere samarbejdsvillige og aktive, og det er blevet lettere at løse de sociale problemer og konflikter.

'Vi har talt om, at de få henvendelser om problemer med eleverne måske kunne skyldes, at det var for svært for lærerne at skulle indrømme, at de havde problemer på dette område. Men her er der da noget, der tyder på, at problemerne simpelt hen er færre i dag end tidligere, så det kan være forklaringen', siger Laila Jensen.

Hun glæder sig over, at undersøgelsen viser, at de ældre kvindelige lærere generelt klarer sig godt. Rådgivningen har nemlig en del henvendelser fra ældre kvinder, der synes, det er svært at leve op til kravene.

I alt får DLF årligt henvendelse fra mellem én og tre procent af medlemsskaren. Især er der mange med udbrændthedssymptomer.

'Undersøgelsen viser tydeligt, at høj anciennitet og erfaring giver lærerne større styrke. Man står stærkere som lærer efter 15 år end efter et år i faget. Dét må skoleledere og lærere gerne tænke på, når de modtager nye lærere, så de nye får et godt skema og nogle gode arbejdsforhold', siger Laila Jensen.

Hun mener, at det især er lærernes egne høje krav til dem selv og deres arbejde, der stresser dem. CASA-undersøgelsen fra 1994 om psykisk arbejdsmiljø sagde dette, og den nye undersøgelse kunne bekræfte denne tendens.

'I den nye undersøgelse siger lærerne, at de kollegiale relationer ikke betyder meget for arbejdsglæden. Måske er det sådan, at det mest er deres egne høje krav til deres arbejde, der betyder noget, og at arbejdsglæden mest måles ud fra, om de lever op til deres egne krav. Det er interessant'.

Hun understreger, at lærerne i deres job stiller sig til rådighed, og at det kræver en restituering, som hverken de selv eller andre er nok opmærksomme på.

'Derfor kan læreren godt bruge forberedelsestid på at løbe eller gå en tur for at få renset hjernen. Det er vigtigt. Men når man taler forberedelse, tænker man som regel snarere på at læse en bog eller planlægge et undervisningsforløb'.hela