To meget forskellige lærere samarbejder

De planlægger sammen og overtager hinandens klasser. De bruger deres forskelligheder aktivt i samarbejdet om historie, samfundsfag og kristendomskundskab.

Offentliggjort Sidst opdateret
»Lærerjobbet er meget ensomt, og man kan sagtens komme i tvivl om, hvorvidt man nu gør det rigtige. Men du skal selv lukke andre ind«, siger Christian Jensen, der bruger supervision sammen med kollegaen Malene Grynnerup.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Jeg ville aldrig have gjort sådan, men det fungerer for dig«.

Sådan kunne mantraet lyde for de to lærere Malene Grynnerup og Christian Jensen. Fælles for dem er, at de især underviser i overbygningen på Jersie Skole. Malene har historie og kristendomskundskab som linjefag, Christian har historie og samfundsfag. De har også begge gået på Læreruddannelsen Metropol på Frederiksberg og er færdiguddannede i 2004 og 2009.

De fortæller, at de begge er ambitiøse, strukturerede og går højt op i faglighed. Derudover er de meget forskellige.

»Lærerjobbet er meget ensomt, og man kan sagtens komme i tvivl om, hvorvidt man nu gør det rigtige. Men du skal selv lukke andre ind«, siger Christian Jensen som forklaring på, at de to lærere hurtigt besluttede at overvære hinandens undervisning. Selv om det er grænseoverskridende, begyndte de at observere hinandens lærerpersonlighed og supervisere hinanden.

»Christian er mere aggressiv end mig i sin undervisning og mere konsekvent over for eleverne«, siger Malene Grynnerup.

»Du er mere afslappet og til stede i samtalen. Du formår at undervise, selv om der er småsnak, hvor jeg mere slår ned på de talende elever«, siger Christian Jensen.

Men det giver rigtig meget, når de bytter klasser, er de enige om. Fordi deres facon fanger forskellige elever.

»Vores fag opfordrer netop til forskellige holdninger og til accept af hinandens holdninger. Eleverne vil gerne tale om politiske sager og om etik. De er seriøse«, mener Christian Jensen.

Ugens aktuelle emne

De to lærere oplever mangel på en tydelig definition og sammentænkning i forhold til Fælles Mål og på en stærkere kobling mellem faglighed og praktiske erfaringer i deres fag. Derfor har de sat sig for at danne en skarpere profil. De vil gerne klæde afgangseleverne godt på til at begå sig videre i uddannelsessystemet.

»Vi ønsker, at eleverne får analytiske og praktiske redskaber til at begå sig både i det nære og det globaliserede samfund«, siger de.

De har også valgt at indføre skriftlighed. For at få alle med, og fordi eleverne bedre kan diskutere, når de på forhånd har tænkt over deres meninger og argumenter.

»Vi har indført ugens aktuelle emne. Det betyder, at alle elever skal tage et udklip eller andet med, og alle har noget at skulle have sagt. Nogle sender deres emne i løbet af ugen«, forklarer Malene Grynnerup.

Det får også de mere stille elever på banen, fordi de har forberedt sig på emnet.

Etiske emner til debat

Op til karaktergivning holder lærerne elevsamtaler, ligesom eleverne er med til at opstille mål for sig selv.

Lærerne har også en drøm om at introducere samfundsfag for 7.-klasserne og om at holde terminsprøver. De er i gang med at opbygge en database med prøvespørgsmål.

»Jeg tror, eleverne er blevet positivt overrasket over alle de etiske emner, vi kan diskutere i kristendomskundskab. For eksempel hvad betyder reinkarnation?« siger Christian Jensen.

Sammen har de udarbejdet en idéliste for ekskursioner. Eleverne skal mærke tingene på deres egen krop. 7.-klasserne kunne for eksempel besøge trossamfund eller organisationer, mens 8.-klasserne kunne tage på byvandring og besøge byrådet. 9.-klasserne skal være politikere for en dag på Christiansborg, hvor de næste år også skal besøge Marianne Jelved. Og så glæder lærerne sig over, at hele tre elever har valgt at komme i praktik på Christiansborg.