Ifølge talekonsulent Liv Andersen lykkes det stort set altid at få lærere tilbage i undervisningen efter stemmetræning.
Foto: Marine Gastineau
Flere timer i klassen slider stemmen op
Mange lærere får på et tidspunkt stemmevanskeligheder, og nogle så alvorligt, at deres arbejde er i fare. Problemet er vokset efter skolereformen, oplever talekonsulenter. På Kommunikationscentret i Hillerød hjælper de lærere tilbage i klasseværelset.
SÅDAN PASSER DU PÅ DIN STEMME
• Mindsk antallet af undervisningstimer for en periode.
• Reducer støjkilder så vidt muligt.
• Undgå at hæve stemmen over afstande, og minimer råben. Anvendfor eksempel fløjte eller klappeteknik for at få sænket støj.
• Brug en stemmeforstærker, så du kan blive hørt uden at skullehæve stemmen.
• Fagsammensætningen kan ændres for at sætte skub i en positivudvikling. Særligt belastende fag for stemmen er for eksempel idrætog musik.
• Indlæg talepauser så vidt muligt.
• Drik rigeligt med vand i løbet af dagen.
Kilde: Kommunikationscentret i Hillerød.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det synes ikke af meget, men et 25 centimeter langt plasticrør kan hjælpe lærere med at holde deres stemmer afspændte, så de ikke overbelaster den. Ved at putte røret ned i en plasticflaske og puste bobler ned i vandet i fem minutter dagligt.
Det oplever lærer Trine Smedegaard, der efter mange års slid på stemmen nu er i behandling på Kommunikationscentret i Hillerød. Og der er håb for lærere med stemmevanskeligheder. Ifølge talekonsulent Liv Andersen sker der altid en bedring med den rette hjælp.
"Et vigtigt element i undervisningen er at opnå øget bevidsthed om stemmebrug, og hvordan stemmen bruges mest hensigtsmæssigt. Kortvarig, men hyppig træning er med til at skabe stemmemæssig forbedring", forklarer Liv Andersen, som har været ansat på Kommunikationscentret i Hillerød siden 2014 og er uddannet cand.mag. i audiologopædi.
"Jeg kunne ikke læse godnathistorie for mine børn"
Centret har konstant et rul af 40 borgere i behandling, hvoraf tre til fire er lærere. Liv Andersen ser typisk, at underviserne ikke kan klare hverdagens stemmekrav og overbelaster stemmen og hele muskulaturen omkring halsen. Det kan give små vabler på stemmelæberne inden i halsen og i yderste konsekvens sangerknuder, som lærer Trine Smedegaard har fået.
"Jeg underviste engang en lærer, som havde mistet sit job på grund af stemmevanskeligheder og den stress, det medførte ikke at kunne klare de daglige stemmekrav i undervisningen. Det kan blive konsekvensen, men ved hjælp af logopædisk undervisning, hjemmeøvelser cirka to gange dagligt i nogle minutter og øget bevidsthed på stemmen i dagligdagen ser vi oftest en forbedring af stemmen", siger Liv Andersen.
Mere undervisning presser stemmen
Stemmevanskeligheder kan have forskellige årsager og været opstået i vidt forskellige sammenhænge. Men centrets logopæder oplever, at personer i taletunge erhverv som for eksempel lærere er mere udsatte for stemmevanskeligheder.
En undersøgelse gennemført af en gruppe amerikanske forskere blandt amerikanske skolelærere viser, at 57 procent af lærerne oplever stemmeproblemer i løbet af deres karriere. Det er sat i forhold til 28 procent af den almene befolkning, viser undersøgelsen, som blev bragt i Journal of Speech, Language and Hearing Research i 2004. Den viser også, at det ikke er ualmindeligt, at stemmevanskelighederne sekundært medfører stress omkring arbejdsindsatsen og ansættelsesforhold samt giver anledning til social isolation og øget fravær på arbejdspladsen.
"Vi ser flere lærere med stemmevanskeligheder, efter at skolereformen blev indført i 2014. Det afspejler sandsynligvis, at skolelærerne i dag har flere timer med elever end før reformen, men dette er ikke dokumenteret", siger Louise Bergqvist Frisk, cand.mag. i audiologopædi og talekonsulent ved Kommunikationscentret i Hillerød.
Lærerne er særligt udsatte for stemmeproblemer, fordi det kræver noget ekstraordinært af stemmen at stå for undervisning og klasseledelse mange timer i træk i en hel arbejdsuge. Det kan sætte stemmen på overarbejde, særligt hvis man har en uhensigtsmæssig taleteknik.
"De vanskeligheder, vi oftest ser hos lærere, kaldes for fonasteni. En fonastenisk stemme vil ofte lyde luftfyldt og presset, og man kan opleve stemmetræthed, når man bruger stemmen, og have en følelse af ikke at orke at sige mere. Man kan opleve gener i form af øget rømmetrang, hostetrang, mere slim i halsen, klumpfornemmelse, ømhed i halsmuskulatur og ømhed under tale", fortæller Louise Bergqvist Frisk.
Stemmevanskeligheder kan imødekommes, og derfor er det vigtigt at søge professionel rådgivning, når stemmevanskelighederne bliver tilbagevendende", opfordrer talekonsulenten.
"Som regel vil en stemmeproblematik blive forværret over tid, hvis kravene til stemmen ikke mindskes, og hvis man gentager samme uhensigtsmæssige måde at anvende stemmen på. En sådan adfærd vil føre til yderligere muskulær spænding i strubemuskulatur og stemmebånd og yderligere irritation af stemmens slimhinde. Man kommer ind i en ond cirkel, som er nødvendig at bryde, for at stemmen igen kan fungere tilfredsstillende", siger Louise Bergqvist Frisk.
Man kan frit henvende sig til landets kommunikationscentre, hvor en uddannet logopæd eller en audiologopæd vil udrede stemmevanskelighederne og vurdere, om man har behov for et behandlingsforløb. Før eventuel udredning skal man være undersøgt af en halslæge.