Debat
Vi skal styrke fagligheden for alle elever
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Tak til Peter Hess-Nielsen og Lærke Søndergård for jeres interesse for de forsøg med tolærerordning og undervisningsassistenter, som sættes i søen allerede til næste skoleår (Folkeskolen den 8. marts 2012).
Åbent brev til undervisningsministeren. Kære Antorini - jeg er så træt!
Lærere underviser
Vi har brug for mere viden om, hvordan resurserne bruges bedst muligt, når vi skal have flere elever inkluderet i folkeskolen. Samtidig skal vi løfte elevernes faglighed. Men hvornår skal der sættes ekstra resurser ind i klassen? Hvordan gør vi det? Og hvilke typer kompetencer er der behov for på de forskellige klassetrin? Det har vi i dag ikke nok viden om.
I Finland har man positive erfaringer med at bruge undervisningsassistenter til at styrke inklusionen. Herhjemme blev der gennemført forsøg med undervisningsassistenter i 2009-2011, og en evaluering af forsøget viste, at de 20 procent svageste elever oplevede, at deres trivsel og faglighed blev styrket. Lærerne var enige - de oplevede endda selv en styrket trivsel. De oplevede, at assistenterne aflastede dem, så de kunne fokusere på at undervise. Det metodiske design i forsøgene var desværre ikke stærkt nok. Der var primært fokus på de oplevede effekter, og derfor er det ikke muligt entydigt at sige, hvad der virker bedst.
De kommende forsøg med tolærerordning og undervisningsassistenter vil indeholde indsatser med enten to lærere i klassen, en lærer og en pædagog eller en lærer og en anden kompetent vidensperson. Jeg har som eksempel nævnt håndværkere - for eksempel faglærere fra erhvervsskoler - i udskolingen. Men andre kompetente videnspersoner kan lige så godt være omfattet af forsøget. Det afgørende er, at vi får afprøvet, hvad der virker bedst, så kommunerne får det bedst mulige beslutningsgrundlag for at udvikle folkeskolen og indrette den med løsninger, der passer til forskellige elevgrupper. I sidste ende handler det om at styrke fagligheden for alle elever.