Vivian Korsgaard er uddannet fra Odense Seminarium og har linjefag i historie og samfundsfag. Hun har været lærer i 19 år på Dansborgskolen og været tillidsrepræsentant i tolv år samme sted.
Foto: Hung Tien Vu
»Professionel dømmekraft kan bringe troen på, at lærerne er eksperter, tilbage«
Lærerne har altid haft professionel dømmekraft og brugt den, men den er blevet pakket lidt væk, da målstyring tog over, mener lærer Vivian Korsgaard fra Dansborgskolen i Hvidovre. Hun er glad for, at Undervisningsministeriet har pakket begrebet ud igen og har opfordret til at styrke lærernes professionelle dømmekraft i forbindelse med opblødningen af de Fælles Mål.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Lærernes professionelle dømmekraft udfordrer skolens rammer
»Professionel dømmekraft er noget, som vi lærere ikke har snakket om i lang tid. Det er blevet gemt væk. For mig er professionel dømmekraft at få lov til at begrunde, hvorfor jeg gør, som jeg gør. Og det, at jeg både didaktisk, pædagogisk og fagligt har et sprog for, hvorfor jeg som professionel handler, præcis som jeg gør«.
Hun mener, at det er meget vigtigt at styrke fokus på lærernes professionelle dømmekraft.
»I en årrække har det været andre, der har fortalt os, hvordan vi skal gøre. Men jeg betragter mig selv som professionel. Jeg er ekspert i mit fag og i mit område. Men vi har fået så mange tiltag udefra, at vi nærmest ikke har kunnet få lov til at fortælle, hvorfor vi vælger de veje, vi vælger. Vi har ikke fået lov til at bruge vores pædagogiske argumenter for vores didaktik«.
Selv om begrebet har ligget i dvale, er Vivian Korsgaard ikke i tvivl om, at lærere over hele landet mange gange hver dag udøver den professionelle dømmekraft.
»Nu er der blevet åbnet for, at vi kan blive sat mere i spil. Det er jeg professionelt rigtig glad for«.
Og Vivian Korsgaard føler, at hun bruger sin professionelle dømmekraft i alle aspekter af lærerlivet.
»Vi bruger det hele tiden, når vi underviser. Et eksempel kunne være, at når jeg står og underviser, skal jeg så blive i klassen og undervise de 28, eller skal jeg gå efter den elev, som lige er smuttet ud ad døren? Der må man træffe nogle valg i forhold til det, man har gang i pædagogisk i klassen«.
Hendes håb er, at de nye udmeldinger fra Undervisningsministeriet får stor betydning for lærerne.
»Jeg håber, at man får troen tilbage på, at lærerne faktisk er eksperter i det, de laver. Og at vi faktisk som lærere får mulighed for at bringe vores praksisviden i spil, så det ikke hele tiden er eksperter udefra, der skal komme og fortælle os, hvordan vi skal gøre«.
»Det er os, der står i klasserummet, der er eksperterne. Og så kan det godt være, at vi skal hive noget ekspertviden ind, så vi kan reflektere over det, vi gør. Men der må komme mere fokus på, at det faktisk er i praksis, at viden er gemt«, siger Vivian Korsgaard.
»Professionel dømmekraft kan bringe troen på, at lærerne er eksperter, tilbage«