Støj og dårlig akustik på skolerne er en plage for mange lærere. Støj dræner for energi og får lærerne til at skifte job.


Dårlig akustik får lærere til at skifte job

Lærernes jobtilfredshed er lavere, og de har mindre energi efter arbejdsdagen, hvis de arbejder i lokaler med dårlig akustik, viser ny undersøgelse.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Forskere fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø NFA kan dokumentere, at lærerne på skoler med dårlig akustik har en lavere jobtilfredshed, et lavere energiniveau efter arbejdsdagen og i højere grad end andre lærere overvejer at forlade deres job.

En tidligere tysk undersøgelse har vist, at elever i lokaler med dårlig akustik oplever, at lærerne er mere utålmodige, mere uvenlige og har mindre tid til at hjælpe dem i undervisningen.

»Risikoen for at overveje at forlade jobbet er forhøjet med en faktor 5-6 for lærere, der arbejder i lokaler med lang efterklangstid«, siger cand.scient. og ph.d. Jesper Kristiansen, der er en af forskerne bag den nyeste undersøgelse.

De har undersøgt ti københavnske skoler. Tre af skolerne har lokaler med en kort efterklangstid, tre skoler har middel efterklangstid, og fire af skolerne har en efterklangstid, der er lang - og mere langvarig end Bygningsreglementet vil tillade for en nybygget skole i dag. Men der findes også skoler, der har lokaler med endnu længere efterklangstider end de undersøgte.

Åbenplanskoler har ikke været med i undersøgelsen.

Efterklangstiden er vigtig

Efterklangstid er den tid, det tager for en lyd at dø ud i et lokale. Jesper Kristiansen forklarer, at for eksempel koncertsale har en efterklangstid, der er længere end i undervisningslokaler, fordi lyden fra orkestret skal kunne høres helt ned på de bagerste rækker.

»I et undervisningslokale foregår der - i modsætning til en koncertsal - mange aktiviteter på én gang. Der er gruppearbejde, læreren går rundt og giver instruktioner, og eleverne taler med hinanden. Der foregår meget kommunikation, og derfor er det ikke godt med en lang efterklangstid«, fortæller Jesper Kristiansen.

Men mange ældre skoler er ikke akustisk bygget til denne undervisningsform.

Bygningsreglementet kræver, at efterklangstiden i et undervisningslokale er på under 0,6. Det betyder, at den tid, det tager for en lyd at dø ud i et lokale, skal være under 0,6 sekunder. Bygningsreglementet gælder, hvis man skal bygge en ny skole. Skoler bygget før 2008 har ikke dette krav. Tidligere var efterklangstiden 0,9 sekunder.

Jesper Kristiansen siger, at den nye undersøgelse viser, at det er en fordel for lærernes arbejdsmiljø, hvis efterklangstiden kommer endnu længere ned end 0,6 sekunder. Der er dog en nedre grænse, fordi teoretiske beregninger tyder på, at lærerne skal bruge mere stemmekraft, hvis efterklangstiden kommer for langt ned.

Svært at lære i dårlig akustik

Mental træthed - at være træt i hovedet - er noget, mange lærere fortæller om. Det er en af de mest selvrapporterede reaktioner på ikke-høreskadende støj, som er dét, der er tale om i skolebygninger. Men tidligere har man ikke haft forskning, der har understøttet denne oplevelse. Det har man med den nye undersøgelse fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø. Resultaterne viser tydelig sammenhæng mellem lang efterklangstid og manglende jobtilfredshed, mental træthed og ønske om at forlade arbejdspladsen.

Men ordentlige akustiske forhold har også stor betydning for elevernes indlæring.

»Elever med høreproblemer har sværere ved at lære i lokaler med dårlig efterklangstid. Også elever med dansk som andetsprog eller med indlæringsvanskeligheder er følsomme over for dårlig akustik«, siger Jesper Kristiansen.

»Det handler både om børnenes indlæring og trivsel og om lærernes arbejdsmiljø. Hvis lærerne ikke trives, går det jo også ud over elevernes indlæring«.

Som et ekstra resultat viser den nye undersøgelse, at de ældste elever i højere grad dræner lærerne for energi end de yngre. At arbejde med de yngste klassetrin har en positiv effekt på lærernes energi og motivation, mens de lærere, der underviser de ældre klassetrin, har et lavere energi- og motiveringsniveau. Dette resultat har dog ifølge forskerne formodentlig ikke noget med lydniveau og støj at gøre. 


Læs mere

Læs mere om undersøgelsen