DI: Løs lærermanglen med lærerassistenter

Dansk Industri har beregnet, at hvis alle lærere underviste to timer mere om ugen, ville lærermanglen være væk. Derfor foreslår de, at man ansætter lærerstuderende og pensioner som assistenter. DLF mener ikke, assistenter vil hjælpe på lærermanglen.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Forskningschef i DI Charlotte Rønhof peger på finske erfaringer med lærerassistenter som en model, den danske folkeskole med nytte kan lære af.

"I Finland har alle skoler ansat lærerassistenter, der varetager flere af de ikke direkte undervisningsrelaterede opgaver, som lærerne varetager i Danmark. Derfor underviser de finske lærere 24 timer om ugen. Langt mere end deres danske kolleger", siger hun.

Lærerstuderende og pensionerede lærere kan nemt bruges til at varetage de mange opgaver, som ikke er direkte undervisningsrelaterede, mener hun.

"På den måde kan lærerne undervise mest muligt, og lærerassistenterne være med til at sørge for, at der bliver mere tid til undervisning. De internationale Pisa-undersøgelser viser også, at flere lærerassistenter er med til at øge det faglige niveau væsentligt. Så flere lærerassistenter i de danske folkeskoler er faktisk løsningen på mere end et problem", siger hun.

DLF tror ikke på assistenter

Formanden for Danmarks Lærerforening er skeptisk over for de finske erfaringer, hvor målet med at ansætte assistenterne ikke var at afhjælpe lærermanglen.

"De finske lærere er glade for støtten i undervisningen, men assistenterne firgør ikke ekstra tid til den", siger Anders Bondo Christensen til Politiken. Han mener snarere, at man kan lære af Finland, når man taler om rekruttering af unge til læreruddannelsen.

"Man giver de finske lærere ansvar, respekterer deres professionalisme, og de får en femårig uddannelse på universitetsniveau. Det bedste bevis på, at det virker, er, at der rent faktisk er kø for at komme ind på læreruddannelserne deroppe," siger han.