Et af Simon Olesens faste trick er at få flammer til at springe op af en bog – det er noget, som fascinerer børnene i skolens trylleklub.

Læring i trylleri

Tænk på et tal. Har du tænkt på et? Okay. Kig mig i øjnene, lad mig lige se ind i din sjæls dybeste afkroge, og så vil den fortælle mig, hvilket tal du tænker på, og du skal holde godt fast på det. Er det syv?

Offentliggjort

FAGLIG FORNØJELSE

Der findes regler, krav, elever og kolleger, der har indflydelsepå lærerens undervisning. Nogle gange er indflydelsen positiv.Andre gange irriterende. Men lige meget hvad sker der noget godt engang imellem. Vi spørger lærere, hvornår de sidste gang gik ud adskoleporten med løftet pande og smil på læben.

Mød Simon Olesen, 
lærer på Rønbækskolen i Aarhus Kommune.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Når man bøjer virkeligheden, bliver børn interesserede i det, du har at sige. Det har Simon Olesen på Rønbækskolen i Hinnerup uden for Aarhus erfaret. Ud over at undervise i matematik, dansk, musik og natur/teknologi er han professionel tryllekunstner. Han har en populær trylleklub på skolen, hvor han træner eleverne i at bøje virkeligheden ved at få noget til at forsvinde eller læse hinandens tanker.

»Vi har det sjovt sammen, når vi øver leveringen af et trick, og der er masser af læring i trylleri. Det kræver social snilde og noget overskud og humor. Du kan ikke fascinere nogen ved bare at fortælle, hvad tallet var. Du skal iscenesætte det og engagere publikum«, siger Simon Olesen, der er dobbelt danmarksmester i trylleri.

For tre år siden begyndte en meget introvert elev med autisme i Simon Olesens trylleklub nede på biblioteket. Drengen snakkede ikke meget, og Simon Olesen kunne mærke, at han havde vanskeligt ved at få venner. Men trylleriet fascinerede ham. Efter et år i trylleklub hver mandag havde drengen udviklet sig så meget, at hans forældre kontaktede Simon Olesen med en positiv besked.

Faglig fornøjelse: Vater eller ej

»De kom og fortalte, at de slet ikke kunne kende ham. Han havde fået meget mere selvtillid og snakkede meget mere. Når han var ude ved sammenkomster, var han ikke bleg for at vise andre et trick eller to. Det gør mig meget glad, at mit trylleri har hjulpet ham til at blive mere modig«.

Trylleklubben er ikke kun med til at give eleverne mere selvtillid og trylleelegance, siger Simon Olesen. Han mener også, at det kan ses på resten af undervisningen, at eleverne er vant til at øve og øve, før noget giver resultat.

»Trylleri giver disciplin«, siger Simon Olesen.