forskningen viser, at en udelt skole er den bedste undervisningsform, fastholder Dorte Lange

DLF til skolerne: Lad være med at niveaudele i fagene

Det er nu lovligt at niveaudele eleverne i hele fag. DLF fraråder på det kraftigste, at skolerne benytter sig af muligheden.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Børne- og undervisningsminister Christine Antorini meldte tidligere i dag på folkeskolen.dk ud, at det er lovligt for skoler at dele eleverne efter fagligt niveau i hele fag som for eksempel matematik, engelsk og tysk, så længe eleverne går i en udelt klasse i andre fag, der tilsammen dækker mindst halvdelen af den samlede undervisningstid på et skoleår.

Antorini: Skoler må dele eleverne efter niveau i fagene

Danmarks Lærerforening fraråder imidlertid, at skolerne rundt om i landet begynder at dele eleverne efter fagligt standpunkt og anbefaler i stedet, at skolerne holder fast i den udelte enhedsskole, som forskning viser, er den bedste skoleform.

"Vi anbefaler, at skolerne ikke bruger muligheden for niveaudeling, selv om ministeren nu har gjort den lovlig", siger næstformand i DLF Dorte Lange.

Dorte Lange - der i disse uger jævnligt er til møde med børne- og undervisningsministeren i projekterne 'Folkeskolens Partnerskab' og 'Ny Nordisk Skole' - tror i øvrigt ikke på, at Christine Antorini faktisk mener, at det er en god idé at niveaudele i fagene.

"Hun er blevet spurgt om en fortolkning af loven, og det er den, hun har givet. Men én ting er ministerens fortolkning af loven, noget andet er, hvad hun mener, og vi er i partnerskabet enige om at styrke fællesskabet i skolen, og vi er enige om, at eleverne skal lære af hinandens kompetencer, uanset hvilke forudsætninger de har", fortæller Dorte Lange.

"Og vi er enige om, at alle elever skal lærere mere, og at de faglige forskelle mellem eleverne skal mindskes, ikke ved, at de dygtigste elever lærer mindre, men ved, at de svageste lærer mere", tilføjer næstformanden, der minder om, at forskningen viser, "at eleverne lærer mindre i en delt skole, og at det især er de svageste elever, der taber på den delte skole".

"Så jeg håber, at også ministeren - på trods af sin fortolkning af loven - vil anbefale en praksis, hvor vi sikrer den fælles folkeskole, der er den skoleform, hvor alle elever lærer mest", siger Dorte Lange.