Debat
En iPad er ikke en lærer
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
It i undervisningsverdenen tager for alvor fart. Det åbner mange muligheder, men de skal defineres og kvalificeres. Mange kommuner har allerede investeret i udstyr og teknologi for mange millioner kroner. Forhåbentlig har de pågældende kommuner gjort sig klart, hvad de vil opnå og hvordan.
Samlet set mangler vi viden inden for feltet. Vi skal bruge den viden, der er, men vi ved for lidt om, hvordan it kan bidrage til at skabe bedre resultater af undervisningen. Digitalisering handler ikke blot om at flytte undervisningsbøger og andet materiale over på digitale medier. Det højner ikke kvaliteten i undervisningen! Digitalisering skal tage udgangspunkt i fagene og i fagenes didaktik. Lærerens muligheder for at bruge it-baserede læremidler til i højere grad at differentiere undervisningen, at appellere til alle elever, at skærpe resultaterne af undervisningen - det må være målet.
Regeringen har afsat en pulje på 500 millioner kroner til it i folkeskolen. Måske kunne det være et afsæt til at målrette investeringerne, så der systematisk drages viden ud af de tiltag, der bliver etableret. Tiltagene skal komme den samlede undervisningsverden til gode.
Der er først og fremmest brug for at bygge udviklingen og investeringerne på viden og erfaringer - som vi ikke har endnu. De forskellige fag indeholder forskellige metoder. Hvordan kan it bidrage til at udvikle dem?
I Danmarks Lærerforening sætter vi forstærket fokus på området. Der er netop nedsat en arbejdsgruppe, der har til opgave at finde viden og veje at gå på it-området.
Teknologien lægger op til en nytænkning af fagene og didaktikken. Hvis ikke vi tager udgangspunkt i fagenes didaktik, bliver det hurtigt til blot at anvende teknologi uden mål - fordi det er »smart«. It kan ikke erstatte en lærer, og læreren skal være mindst lige så aktiv i undervisningen og forberede undervisningen mindst lige så grundigt som ellers. Men metoderne ændrer sig. Det kræver veluddannede lærere. Efteruddannelsen på it-området kunne passende være en del af den helt nødvendige efteruddannelse i fagene, som bliver forsømt i disse år.
En god begyndelse er at starte udviklingsprojekter for de 500 millioner, hvoraf der kan drages erfaringer, der udvikler it i undervisningen.