Debat

Hvad skal vi med skolen?

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er vigtigt at kunne læse for at kunne deltage i demokratiet. Men når skolerne måles på testresultater i læsning og regning, er der risiko for, at vi glemmer skolens større formål. Verden står med enorme udfordringer, som skolen nu skal hjælpe fremtidens samfund med at klare. Klimaudfordringer, radikalisering, sult, krig og flygtningestrømme. Og her er højtuddannede borgere ikke nok.

FN's menneskerettighedskommissær, Zeid bin Ra'ad, gav et eksempel på dette i en tale ved USA's museum for holocaust: »Otte af de 15 mennesker, som planlagde holocaust i 1942, havde en ph.d.-uddannelse. De strålede akademisk, og alligevel fejlede de ved ikke at vise den mindste smule etik og forståelse. Jeg er af den opfattelse, at alle former for uddannelse er tæt på værdiløse, når de for alvor skal betyde en forskel - i kriser, når verden begynder at falde sammen - hvis de ikke indeholder et stærkt element af forståelse for universelle menneskerettigheder.«

Vi ved som lærere, hvad det er, der driver os - og der er forskning, der viser det samme. Det kan være ud fra forskellige partipolitiske baggrunde, men vi blev lærere, fordi vi gerne vil være med til at præge fremtidens samfund ved at danne unge gennem den faglighed, vi bygger på i skolen.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Det gælder lærere i hele verden.

I Education International - vores globale lærerorganisation - drøftede vi på en konference i denne måned med deltagelse af lærerorganisationer fra hele verden, hvordan vi som lærere kan være med til at løfte det ansvar, der ligger hos os i forhold til at gøre fremtiden klar til at møde udfordringerne.

Vi var enige med nobelprisvinderen fra 2014, Kailash Satyarthi, som har dedikeret sit arbejde og hele sit liv til at bekæmpe børnearbejde og sikre børn en mulighed for uddannelse, der sagde, at verden savner moralsk lederskab. Det er ikke kun i Danmark, at målene for skolen indsnævres, og ambitionerne sænkes gennem alt for dårlige rammer for lærernes arbejde.

Hvad kan lærerne gøre? De har ordrer fra skoleledere, som har ordrer fra forvaltninger om at skrive elevresultater ind i læringsplatforme. Har vi tid til at tage os af klodens fremtid?

Vi skal følge reglerne, men det er vigtigt at diskutere, hvad vi skal gøre.

I vores professionsideal skriver vi: »De målsætninger, undervisningsmål og principper, der fastsættes gennem demokratiske processer, er bindende for læreren. Imidlertid kræver disse altid fortolkning og tilpasning til de gældende betingelser og stiller dermed store krav til lærerens faglighed og selvstændige dømmekraft. Læreren kan således aldrig blot følge de udstukne forskrifter, men er altid henvist til på eget ansvar at præstere en forsvarlig undervisning i forhold dertil«.