Debat
Ny Nordisk Skole
– tid til begejstring
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Tænk at få mulighed for at præge kommende generationer. At se den enkeltes potentiale og understøtte, at potentialet foldes ud, ved at eleverne tilegner sig kundskaber og færdigheder og udvikler selvtillid til at turde tage livets udfordringer op. At kunne det er virkelig stort.
Og det er den oplevelse, lærere angiver som årsagen til at ville vælge lærerfaget igen, hvis de skulle vælge i dag.
Antallet af ansøgninger om optag på læreruddannelsen via kvote 2 er faldet med 17 procent siden sidste år. Tallet har ellers været stigende i de sidste par år - blandt andet på grund af en kampagne, som opfordrede til at blive en del af den mest betydningsfulde profession, der findes.
Børne- og undervisningsminister Christine Antorini har lanceret ideen »Ny Nordisk Skole«, for som hun har sagt til folkeskolen.dk: »Jeg tror, vi har brug for en periode med lidt begejstring«.
Og ja - det har vi faktisk brug for. Ja - der er kæmpestore udfordringer, og vi har ikke altid mulighed for at løse dem, så godt som vi gerne ville. Der er nedlagt otte procent af lærerstillingerne, og vores kommende unge kollegaer vælger faget fra, fordi udsigterne til arbejdsløshed er for dystre.
Netop i den situation er det vigtigt, at vi holder fokus på det væsentlige. Det at være lærer er stadig at være en del af den mest betydningsfulde profession, der findes. Det kan vi med god grund ranke ryggen og sige til os selv og hinanden.
Ny Nordisk Skole er anerkendelse af professionens betydning, og på hjemmesiden www.nynordiskskole.dk har en lærer skrevet et indlæg, som begynder med ordene: »Hvor er jeg glad«. Hun fortsætter med at fortælle om sin forventning til projektet - om at vi i mange år har fortalt hinanden historier fra dengang, hvor vi havde initiativet. »Vi havde gløden og iveren. Vi havde glæden og modet …«, skriver hun og fortæller, at disse ting langsomt er glemt og taget fra os, fordi alt skulle styres oppefra. Hun hilser velkommen, at vi nu igen måske kan sætte fokus på »Vi kan selv, og vi vil selv«.
Ny Nordisk Skole er en ide om at dyrke de nordiske værdier i uddannelsessystemet og om, at man ikke skaber forandring ved lovændringer og dekreter. Ideen er ved at blive foldet ud og gjort konkret af en dialoggruppe, som jeg har fået den spændende opgave at være formand for sammen med direktør i Dansk Industri, Lars Goldschmidt. Læs mere om arbejdet og deltag i debatten på www.nynordiskskole.dk