Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I cykelsporten findes der et cykelløb - en forårsklassiker, der har fået navnet »En forårsdag i helvede«.
Over toppede brosten og vejrafhængige forhindringer forcerer rytterne udfordringerne og kommer mere eller mindre smadrede i mål.
Kommer vi i mål efter dette »forårshelvede«?
Udlægningen af forhindringer vil ingen ende tage, og det demokrati, vi troede på, eksisterer knap længere.
Én ting var overenskomstovergrebet, men hvad er det lige, Folketinget vil med folkeskolereformen?
Det ville klæde Danmark at lytte til folk, der ved noget om tingene, lytte til forskningen og erfaringerne frem for at lade tilfældige døgnflueindskydelser og politiske kludetæpper afgøre skolen for fremtidens børn.
Nogen har lovet pædagogerne adgang til undervisningen, andre har lovet, at lederne skal få lov til at bestemme det hele.
Børnene og kvaliteten i undervisningen bliver taberne i regeringens og Folketingets magtspil. Lad dog børnene være børn, hvorfor gøre dem til heldagselever. Helhed i skolen er okay, men heldagsskole er not hot.
Rigtig mange elever har behov for et kvalificeret fritidstilbud, så giv dem dog det, men lad være med at blande det ind i en i forvejen alt for presset skoledag med alt for få resurser til at løfte undervisningsopgaven på kvalificeret vis.
Frem for at presse lærere og skolens øvrige personale yderligere burde der satses økonomisk på at give forældrene og samfundet den skole, som fremtiden fortjener.
Tid til kvalificeret fordybelse og mulighed for individuelle løsninger i specifikke undervisningssituationer.
Det kan da godt være, at vi som lærere skal være mere på skolen, være mere sammen med børnene, men det skal give mening, og vilkårene skal være i orden.
Diktaturets tid burde være forbi, være afløst af demokrati, hvor fagfolks meninger og ikke mindst erfaringer bliver inddraget i beslutningsprocesserne.
Det næste skoleår bliver mange steder et forsøgs- og prøveår, inden forårsdagenes mareridt her fra 2013 bliver udmøntet for alvor i sommeren 2014.
Vi skal bruge tiden fornuftigt og finde nye veje til indflydelse på elevernes skolegang og vores egen hverdag.
Vi styrtede, blev skubbet og væltet omkuld i forårets klassiker »En overenskomstmåned i helvede«, men vi er i sadlen igen, og selv om brostenene er toppede og udfordringerne store, så fortsætter vi mod målet. Indflydelse på en demokratisk dannende skole fyldt med lærere på ordentlige arbejdsvilkår.
Skal rytterne hjælpes, eller skal publikum blot have noget for pengene?
Sammenholdet i Danmarks Lærerforening er mere end intakt. Vi skal lægge nye strategier og fortsat udvikle foreningen. Alle skal i mål, og skrammerne skal heles.
Tak for indsatsen i skoleåret, god sommer og ferie.