Formand for Skolelederforeningen Claus Hjortdal er positiv over for kvalitetskulturen.

Skoleledere: Ikke andet end udsnits- og øjebliksbillede

Formand for Skolelederforeningen Claus Hjortdal har selv været i dialog med DLF’s ledelse om den nye kvalitetsstruktur, der er en helt ny måde at dokumentere skolernes faglige standpunkt på. Han er umiddelbart positivt indstillet over for ideen om en ny måde at dokumentere faglighed på. Til gengæld er testresultater nødvendige for at dokumentere den fornemmelse, man har af en elevs faglighed, mener skolelederformanden. Men man er en dårlig leder eller politiker, hvis man tror, at nationale testresultater giver andet end et øjebliksbillede.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Vi har altid taget mange test i folkeskolen, det er ikke noget nyt. Vi har brug for at kunne måle og se noget, der kan understøtte vores fornemmelser. Så test skal være et hjælpemiddel, for test kan kun blive et udsnits- og øjebliksbillede. Derfor skal man hele tiden vurdere bagefter, om det er det rigtige, man har set og oplevet, og svarer det til det, man ellers ser i undervisningen. Jeg møder mange ledere, der bruger de nationale test og er glade for dem, men de blæser det ikke op til mere, end det er. Resultaterne indgår i det samlede billede, som man danner sig over en elev eller klasse eller skole«, siger Claus Hjortdal.

Bondos balance mellem kontrol og tillid: "Læreren kender elevernes faglige niveau bedst"

 

»Folkeskolen kan ikke måles inde på ministerens bord. Det kan kun blive nogle store, overordnede billeder. De store, centrale tal giver tit slet ingen mening, for det er jo mennesker, vi har med at gøre, der er så mange variabler. Men vi skal ikke opgive at sætte tal på kvaliteten i folkeskolen, vi skal bare blive ved med at være nysgerrige på, hvordan vi kan gøre det bedre«.