Folkeskolen anno 2010.

Folkeskolen bliver mere digital – og udkommer færre gange på papir

Der kommer et helt nyt og mere overskueligt netmedie med nyheder og debat. Til gengæld går Folkeskolen fra ugeblad til 14-dages-blad og ændrer form og indhold. Månedsmagasinet Undervisere nedlægges.

Offentliggjort Sidst opdateret
Folkeskolen anno 1973 og 1903.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Fagbladet Folkeskolen får flere sider og tykkere papir, men udkommer færre gange. Til gengæld oprustes der på webmediet folkeskolen.dk med flere nyheder, nyt design og endnu bedre mulighed for at følge med og deltage i det, der sker i og omkring skolen.

Månedsmagasinet Undervisere, som har eksisteret siden 2006, nedlægges. Til gengæld bevares og videreudvikles det bedste fra Folkeskolen og Undervisere. Når ændringerne bliver en realitet, vil medlemmerne modtage 22 blade om året i stedet for som nu 40.

Det er den digitale udvikling, som slår igennem på DLF's medier, og det, der spares på papir og porto, skal til gengæld bruges på bedre kvalitet og nye medieformer.

Folkeskolen.dk opgraderes

Samtidig med at det nye blad kommer første gang, lanceres folkeskolen.dk som et helt nyt website. Det skal stadig være det sted, hvor lærere, skoleledere og børnehaveklasseledere kan få de vigtigste nyheder og få en lærerprofessionsvinkel på de mange debatter, som kører i andre medier. Nyhederne skal præsenteres bedre, og teknikken skal optimeres til også at fungere på mobiltelefon og smartphones.

Der bliver desuden plads til at deltage og følge med i de mange blogs, meninger og debatindlæg. I dag kan man kun se det nyeste indlæg på forsiden - og må gætte sig til resten. Debatten på folkeskolen.dk er vokset voldsomt i det seneste år. Alene i september var der 195 fagligt interessante og relevante debatindlæg.

Redaktionens mange små videonyheder får også mere plads. Det samme gælder de omkring 600-800 anmeldelser, som bringes hvert år. Folkeskolen har landets største og mest relevante samling af anmeldelser af læremidler og faglitteratur for undervisere - men det kan være svært at se, sådan som systemet er bygget op i dag.

Endelig skal der opbygges faglige fora, communities, hvor der kan bringes fag-faglige nyheder, videoklip, blogs og kommentarer, føres debatter og udveksles ideer og materialer, der er vigtige for lærerprofessionen og faggruppen.

Den nye model for medierne vedtog DLF's hovedstyrelse på sit møde i december 2010 efter indstilling fra chefredaktør Hanne Birgitte Jørgensen. Der vil gå omkring trekvart år, før de redaktionelle og tekniske forberedelser er på plads. Derfor sker der ingen forandringer før efteråret.

103 år som ugeblad

Det er en 103 år lang tradition, som brydes med hovedstyrelsens beslutning.

1. januar 1883 begyndte udgivelsen af »Danmarks Lærerforenings Medlemsblad«, der udkom en gang om måneden. 20 år senere blev bladet til det ugeblad, som det har været lige siden.

Folkeskolen er og har været en stor succes. Bladet har omkring 200.000 læsere hver uge - det er lidt mere end to læsere til hvert eneste blad. Men medievanerne ændrer sig, og de seneste af de læserundersøgelser, som redaktionen gennemfører regelmæssigt, viser, at stadig flere ikke kan kapere den store stofmængde. Læserne ønsker, at bladet udkommer hver anden uge - og så til gengæld som kvalitetsmagasin med mindst 60 siders varieret indhold.

Stadig flere følger med på nettet. Læsertallene på folkeskolen.dk og redaktionens øvrige digitale medier stiger og er nu oppe på godt 160.000 besøg og næsten en halv million sidevisninger om måneden.

Den digitale udvikling viser sig blandt andet også i forhold til stillingsannoncer.

Før den digitale revolution var papirbladet Folkeskolen det sted, de fleste annoncerede efter nye lærere. Det skæppede godt i kassen, og i en periode gav bladet ligefrem overskud. Men i dag er antallet af nye lærerstillinger dalet - og mange bliver nu kun annonceret på Folkeskolens stillings-site på nettet, LærerJOB.dk. Bladet tjener dog fortsat en pæn portion penge ind - blandt andet på andre annoncer. På folkeskolen.dk er annoncesalget stigende. Jo flere brugere, jo flere indtægter.

I 2010 tjente Folkeskolen og de tilhørende netmedier 22 millioner. Men udgiftssiden var cirka 13 millioner større. Det betyder, at bladet koster DLF 150 kroner om året per medlem. Det er især tryk og porto, som er de største udgifter.

Tiden er moden

Hovedstyrelsens debat kan sammenfattes med ordene: Tiden er moden til at skifte over til en mere digital model.

Ingen medlemmer af hovedstyrelsen var imod, men flere gav udtryk for, at de var betænkelige ved, om medlemmerne kunne komme til at opleve, at de havde for lidt kontakt med foreningen, når bladet kun udkommer hver anden uge.

Økonomien spillede dog også ind for de fleste, idet de senere års faldende annonceindtægter på stillingsannoncer betyder, at medierne på sigt bliver endnu dyrere for DLF, hvis der ikke sker en ændring.

Niels Christian Sauer: Verden har flyttet sig, og hvis det nye blad kan få et kvalitetsløft i forhold til det nuværende blad, er det en rigtig god idé. Det er sindssygt vigtigt, at debatten om lærerprofessionen fortsat foregår i Folkeskolen, og at foreningen stadig er lige så synlig som med det nuværende koncept. Hvis det ikke lykkes at fastholde læserne, må vi overveje, om vi kan finde flere penge.

Lotte Lange: Tiden er moden til at gøre mere ud af hjemmesiden og komme væk fra de to bladtitler, som bare virker forvirrende.

Birgitte Baktoft: Jeg kan godt lide, at forslaget indeholder et udviklings- og ikke et afviklingsperspektiv. Vi kan ikke fortsætte, som vi plejer, men vi kan forsøge at skabe noget andet og muligvis bedre. Det lyder fint at lancere de to nye medier samtidig.

Ole Hein: Jeg er ked af det tynde papir, som det nuværende Folkeskolen bliver trykt på. Dejligt, hvis det kan blive bedre.

Jan Trojaborg: Godt, at det er undersøgt ordentligt, hvad medlemmerne ønsker. Det kunne være fint, hvis man kan udvikle web-tv endnu mere. Der er jo muligheder for godt samspil mellem net og trykt blad.

Lars Busk: Det er vigtigt, at vi har klarhed over, hvad det kommer til at koste.

Hans Ole Frostholm, sekretariatschef i DLF, svarede: Hvis alt går, som vi anslår, kommer det til at spare cirka 2,6 millioner kroner på årsbasis i forhold til 2010. Men der er ingen besparelse det første år - hvor vi skal udvikle det nye.

Niels Lynnerup: Det er fint med mere tempo, som man kan få ved at dyrke nettet mere. Når man får det trykte blad, har man jo set alle nyhederne. De hører hjemme på nettet.

Stig Andersen, næstformand i DLF: Hensigten er både at spare penge og løfte kvaliteten. Det er en god beslutning.

Anders Bondo Christensen konkluderede, at forslaget var vedtaget.

Nu kommer der en proces, hvor de nye medier skal udvikles i detaljer.

Folkeskolen - fagblad for undervisere

Det nye 14-dages-blad vil fortsat være det sted, hvor lærerprofessionen lever og udvikler sig. Kvalitetsjournalistik, temaer, reportager, hverdag, tips og ideer, forskning, nye pædagogiske tendenser, løn- og arbejdsvilkår, tegninger og konkurrencer er grundlaget for også det nye blad, som får navnet Folkeskolen - fagblad for undervisere.