"Jeg ser ingen problemer i at kæmpe for en fortsat udvikling af en god folkeskole og samtidig kæmpe for bevarelse af den danske friskoletradition - tværtimod!"
Foto: Thomas Arnbo
Bondo: Tættere samarbejde med friskolelærerne
DLF-formand Anders Bondo lagde i sin mundtlige beretning i dag op til et tættere samarbejde med de øvrige grundskolelærere. "Begivenhederne i 2013 viste, at fællesnævneren er langt større end det, der skiller, og vi fik dokumenteret, at vi i den grad er afhængige af hinanden", sagde han blandt andet med henvisning til lockouten af både folke- og friskolelærere.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Vi har i den grad brug for at styrke den fælles fagprofessionelle stemme i uddannelsesdebatten. Udviklingen i samarbejdet mellem uddannelsesorganisationerne i paraplyorganisation DUS er et vigtigt skridt i den retning. Vi har allerede set flere eksempler på, at vores nye minister har taget initiativ til et forbedret samarbejde med lærernes organisationer. Også tak for det - det er en rigtig god begyndelse", sagde Anders Bondo.
"Jeg ser rigtig meget frem til uddannelsesorganisationernes fælles møde med ministeren senere på måneden. Og jeg håber, at arbejdet i det nye kvalitetsudvalg kan få en tyngde og lødighed, der gør, at skolens udvikling tager udgangspunkt i seriøs forskning og de fagprofessionelles praksiserfaringer. Det er afgørende, hvis vi skal nå målet om at styrke folkeskolen gennem respekt for professionel viden og praksis. Alt for længe har skolens udvikling været styret af økonomiske modeller, og hvad politikere og andet godtfolk synes og mener på baggrund af egne erfaringer og af den aktuelle folkestemning", sagde Anders Bondo i sin beretning.
Invitation til debat: Hvad vil vi med skolen?
"De seneste års uddannelsespolitiske værdikamp har i den grad dokumenteret, at grundskolen er kampens frontlinje. En skoletradition bygget op gennem generationer med tilværelsesoplysning og dannelse som grundpillen risikerer at blive blæst omkuld af konkurrencestatens effektiviseringskrav og misforståede tro på, at målbare kompetencer er vejen til en bedre skole. I den situation synes jeg, at vi alvorligt skal overveje, om vi grundskolelærere ikke i langt højere grad skal forene kræfterne. Jeg ser ingen problemer i at kæmpe for en fortsat udvikling af en god folkeskole og samtidig kæmpe for bevarelse af den danske friskoletradition - tværtimod! Jeg har altid betragtet friskolerne som et værdifuldt supplement til folkeskolen, der fortsat skal være grundpillen i vores uddannelsessystem. Min yngste datter havde et fantastisk år på Langelands Efterskole", sagde han og lagde op til debat om forening af grundskolelærernes fælles kræfter på kongressen.
Følg beretningen og den efterfølgende debat live fra Tivoli Congress Center i København
Læs mere
Anders Bondos mundtlige beretning (pdf)