Anmeldelse

Coaching læring og udvikling

Klik for at skrive manchettekst.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Nye udfordringer i samfundet kræver nye måder at lære og udvikle sig på. I idrættens verden har man i en årrække med succes benyttet sig af coaching. Gennem det senere årti har det vist sig, at coaching også er meget velegnet som metode til kompetenceudvikling og læring for medarbejdere og ledere i erhvervslivet, men går også fint i spænd med vort pædagogiske begreb om »ansvar for egen læring«.

Bogen gør rede for, hvad coaching er, hvordan coaching kan bidrage til læring og udvikling, hvilken betydning coaching har for ledelse, samarbejde, teamudvikling og undervisning. Desuden viser bogen, hvordan man kan lære at coache og anvende metoden i praksis som leder, medarbejder, underviser, træner eller rådgiver.

Bogens redaktør er lektor på Institut for Idræt, og flere af de øvrige bidragydere er ligeledes fra idrættens verden, mens andre arbejder som konsulenter med blandt andet organisationsudvikling. Forfatterne har hentet deres viden og erfaring fra blandt andet lederudvikling, supervision og teambuilding samt sejlsport, volleyball og skiløb. Bogen er i sin opbygning overskuelig og grundigt saglig i sin metodik, hvilket gør bogen god, også som opslagsbog, men man får naturligvis mest ud af at læse hele bogen fra start til slut. Dog må bogen primært karakteriseres som en studiebog for erhvervsfolk, studerende på handels(høj)skoler, universiteter og seminarier. For en almindelig folkeskolelærer, der har travlt med teamsamarbejde, skole-hjem-samarbejde og tilrettelæggelse af mange ugentlige timers undervisning, vil bogen nok virke for omfattende.