Debat
Færdigheds- og vidensmålene der måtte vige sin plads eller...
Kære kandidater. Hvad mener I?
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Jeg troede vi havde lavet et arbejde for at komme målmylderet & målstyringen til livs -Men ak. Jeg tog så grueligt fejl.
Som en del af undervisningsministeriets faggruppe, har jeg modtaget et trykt førsteeksemplar af faghæftet i dansk. Dette som tak for sparring ved udarbejdelsen af læseplanen og undervisningsvejledningen.
Smilende åbner jeg hæftet og kigger på side 8 & 9 hvor kompetancemål og opmærksomhedspunkterne er fremført. Jeg smiler lidt for mig selv og tænker naivt; "Hvor der det dog befriende at det altoverskyggende fokus på målmylderet er fjernet"
-Måske har man alligevel forstået hvor afgørende for undervisningen at man ikke plastrer den til med en halv milliard mål inden man overvejer indholdet".
Jeg bladrer frejdigt om på næste side for at gå på opdagelse i opsætningen af læseplanen, men her falder korthuset sammen på side 8... 9.... 10... 11... 12... 13... 14... 15... 16... 17... 18... 19... 20... 21... 22... 23... 24... & 25 danser færdigheds- og vidensmålmylderet frejdigt videre fra sidste faghæfte. Nu bare med en lille fodnote neders på siden. "Vejledende" står der med småt.
Men åbenbart ikke mere vejledende end, at de skal fylde hele 18 sider.
18 sider vel at mærke inden vi kommer til det afsnit i hæftet, som jeg lige har fået en tak for at have hjulpet med og som skulle fjerne os fra den målstyring, der var blevet pålagt os af embedsværket og som efter sigende aldrig har været den politiske intention.
-Det er simpelthed den mest nedslående og uforståelige tak, jeg i hele mit lærerliv har fået.
Gad vide om en kommende hovedstyrelseskandidat kunne finde på at forholde sig til det inden jeg sætter mine endelige kryds?