Foruden regelmæssig coronatestning er der også krav om FFP2-maske for voksne og elever over 14 år.
Foto: Vladimir Vladimirov/istock.com
Østrig: Ingen adgang uden coronatest gælder både elever og lærere
Nægter forældre at lade barnet coronateste sig selv i skolen, er det selvstudium hjemme. Skolen er ikke forpligtet til at fjernundervise, fortæller professor i Wien Stefan Hopmann. Han kender til lærere, som er blevet fyret, fordi de har nægtet at tage coronatest.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I Østrig er der i øjeblikket krav om, at elever bliver corona-testet regelmæssigt for at gå i skole. Nægter eleverne at blive testet, kan de ikke komme på skolen, og skolen er ikke forpligtet til at sørge for fjernundervisning, fortæller professor ved instituttet for uddannelsesvidenskab ved Wiens Universitet Stefan Hopmann til folkeskolen.dk
"Der er yderst få, der nægter at lade deres barn teste. Stort set volder det ingen problemer. Men jeg kender til tre-fire lærere, der er blevet afskediget, fordi de selv har nægtet at lade sig teste. Hvis eleverne ikke vil tage coronatesten, så sendes de hjem. De får ikke lov til at deltage i undervisningen. De er forpligtet sig til at læse selv. De får ikke tilbudt fjernundervisning, hvis der ikke er et tilbud i forvejen på skolen. Det er ligesom at være sygemeldt".
Stefan Hopmann følger meget med i danske skoleforhold og taler selv dansk. Han fortæller, at det ikke er kravet om selvtest i skolen, der vækker de største frustrationer i skoleverdenen i Østrig.
Corona i Østrig: Sådan tester elever og lærere sig selv
Det er snarere en "kaotisk styring fra ministeriets side", der udfordrer.
"Lærerne fik betalt deres tv-licens, fordi det var det eneste sted, de kunne få fornuftige oplysninger fra", siger han og fortæller, at ministre kommer med nye udmeldinger om skolerne på pressemøder, men at der ikke altid kommer meget information ud til skolerne.
"Mange lærere og skoleledere er frustrerede, fordi test bliver lovet og ikke bliver leveret. De sidder og venter i timevis, og ingen dukker op. Den kaotiske information fra undervisningsministeriet har gjort det vanskeligt at holde skolerne i gang", siger Stefan Hopmann.
Ikke modstand, men udslidthed
En anden udfordring, som han ikke umiddelbart genfinder i Danmark, er, at i Østrig kræver ministeriet, at alle skoler indretter sig på sammen måde.
"Nogle skoler finder en måde, hvor de kan få det til at fungere på en sikker måde, men så kommer ministeriet og siger, at sådan må de ikke gøre, fordi alle skal gøre det ens. Man kan ikke finde egne løsninger. Det er vældig top-down-styret", siger han.
Der er ikke egentlig folkelig modstand mod selvtest som en måde til at holde skolerne åbne på. Stefan Hopmann har hørt om, at der har været en 10-12 klager, som skal behandles. Hans vurdering er, at den største udfordring er den kaotiske information:
"Det er håbløst. Det fører til en anden type modstand. Det handler ikke om at folk er modstandere. Folk er udslidte".
Langt de fleste elever sætter stor pris på at komme tilbage til skolen, men det kan være en kort glæde.
"Børnene er glade for at se de andre igen, men selvfølgelig er der flere, der gerne havde set, at vi havde ventet, til vi var færdige med det her. Vi regner med en tredje lockdown. Tallene går op, og det går stærkt. Og tallene går mest op hos de 15- til 25-årige. Det kan føre til lockdown nummer tre", siger universitetsprofessoren.