Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Klasselærer Johan Vinde Larsen viser på plads. Der er navne på bordene, og eleverne sidder for bordenderne. Skolelederen går rundt udenfor og på skolens gange for at tjekke, at alt er i orden. Den store genåbning for de ældste fire klassetrin er i gang.
Flere har haft lånt skolens computere, så det skal der først styr på. Mens eleverne småsnakker, henter Johan Vinde Larsen nogle computere og sender en elev hjem efter den computer, han har lånt.
"Det er rigtig dejligt at se jer igen. Jeg kunne ikke falde i søvn i går - det kender I godt. Vi har en balje her i klassen, til hvis bordene skal vaskes af. Vi er mennesker, vi er fyldt med væsker og dem skal vi ikke have ud på bordene, så vær selv opmærksomme på, om der er behov for at vaske borde af".
Eleverne kender godt alle reglerne. De fik dem fortalt fra skolen i sidste uge, og de har levet med dem nu i længe, men det hele skal være i orden. De må ikke opholde sig på skolens gange og hver klasse har fået tildelt et uderum, hvor de må holde pauser. Men skolen er heldigt stillet med plads og store lokaler, så det er ikke et problem her.
Johan Vinde Larsen fortæller 6.a, at han synes, det var rigtig svært at fornemme hinanden på skærmen ved fjernundervisningen.
"Det er et redskab, der skal udvikles, hvis det skal være godt", siger han og skriver nye ord op på tavlen: fjernundervisning, afstandskrav, smittetryk. Ord vi ikke kendte i begyndelsen af marts.
Eleverne forklarer. Fjernundervisning hedder vel hjemmeskole, og afstandskrav er en meters afstand til hinanden. Johan Vinde Larsen forklarer om smittetryk.
"På et tidspunkt tager vi lige en halv time om alle disse nye ord, der er kommet ind i sproget".
9.-klasser skal i skole hele juni
Inde i 9.b fortæller lærerne, at afgangseleverne jo ikke har sidste skoledag på onsdag som normalt. De skal gå i skole ind til slutningen af juni.
"Men måske er vi klogere i begyndelsen af juni og har fået nogle retningslinjer for, om vi må sige farvel til hinanden under nogle særlige regler. Tænk over, om I har nogle ideer til hvordan vi kan gøre det med de regler, der nu er", lyder opfordringen.
Uden for skolen fortæller en elev fra en ældre klasse sine kammerater, at det var let nok at spille spil, mens man lyttede halvt med på Teams. "Og hvis man læste ugeplanen, så vidste man jo, hvad der skulle ske", lød det. Nogle fortæller, at de ikke har afleveret en eneste opgave, siden de forlod skolen. Andre kan fortælle, at de har løst alle opgaverne.
Mange er først stået op, når fjernundervisningen begyndte. Flere har spist morgenmad, mens de var med på Teams. Nogle af eleverne i 9. klasse fortæller, at de har vendt op og ned på dag og nat, fordi der er ramadan nu. De spiser klokken 3 om morgenen og går i seng ved 8-tiden. Så flere har slet ikke været i seng i nat, fordi de nu skal være i skole tidligt om morgenen. De skal prøve at vende døgnet igen. Ramadanen slutter om en uge.
Bekymret for nogle elever
Johan Vinde har også elever, som ikke har deltaget i fjernundervisningen.
"Det er gået ud over de fagligt svage elever. For dem er skolen det eneste sted, hvor der sker en læring. Den samtale vi har under læring i klassen den har nogle elever jo også derhjemme, men i andre familier eksisterer den slags samtaler mellem børn og voksne slet ikke".
"Jeg har kunnet ringe til de elever, jeg har været bekymret for, men jeg når dem jo ikke. Det kræver, at vi er sammen".
Han fortæller, at det positive har været, at han har haft rigtig tætte samtaler med enkelte elever via Teams.
"Men egentlig aner jeg jo ikke, hvad de laver og hvor meget de er med, når vi har fjernundervisning. Jeg har også udenfor skolen mødt forældre, der har fortalt, at de har opgivet at få deres børn til at deltage i fjernundervisningen. Det har været en frustrerende situation".
Marvin, 6.a - har gået på Rådmandsgade Skole siden børnehaveklassen:
"Mine forældre holdt mig hjemme fra skole fra det tidspunkt i marts, hvor statsministeren sagde, at man skulle blive hjemme. Jeg blev overrasket og glad. Jeg ville gerne have ferie. Men efter en uge ville jeg gerne tilbage i skole. Og efter tre uger var det lidt hårdt. Vi gik hinanden på nerverne, men min lillebror begyndte i skole for en måned siden".
Marvin har været ude at gå 10.000 skridt hver dag. Det har hans mor sørget for. De har været rundt i byen. Hans far arbejder i en biograf, så han har også et par gange været inde og se film, hvor de bare har været familien.
"Først sendte lærerne os opgaver, som vi skulle løse. Jeg har lavet lektier hver dag. De sidste uger har vi været på Teams, hvor vi kunne se hinanden og talte om, hvordan vi havde det. Vi har jo ikke haft håndværk & design eller idræt, men vi har fået at vide, at vi skulle holde os aktive".
Han har set sine bedsteforældre nogle sjældne gange med afstand og har talt i telefon med dem. Han har også talt med sine fætre og kusiner i telefon og spillet Fortnite med fætrene.
"Det har været kedeligt at være så meget hjemme. Nogle gange er jeg blevet vækket om morgenen flere gange. I mellemtiden har jeg drømt, at jeg var stået op og var i gang med fjernundervisningen. Vi skulle møde klokken 9. Det har været meget ensartet med undervisningen og så kunne man først få hjælp senere, når man havde skrevet sit telefonnummer til læreren. Jeg kan bedre lide at være her i skolen".
Ivan er lige begyndt i klassen på Rådmandsgade Skole her i starten af 6. klasse:
"Det var mærkeligt ikke at skulle i skole. Først var det dejligt at have fri, senere var det mere både og. Jeg har haft mere tid til at lave det, jeg kan lide, men der har også været pres på med at lave lektier. Det er træls bare at være hjemme og lave lektier".
Ivan spiller bas og løber på løbehjul. Han har været meget udenfor og sammen med venner på skaterbanerne.
"Det har været svært at vænne sig til undervisningen på nettet. Jeg var blevet vant til at stå op, når jeg ville og så bare lave mine opgaver i løbet af dagen, men så skulle vi pludselig være på nettet fra klokken 9. Det var fint nok med undervisningen, men jeg har savnet at kunne få hurtig hjælp. Jeg har savnet stemningen her i klassen og at være social".
Asta er flyttet til Rådmandsgade midt i 6. klasse:
"Til at starte med var det fedt at slippe for at stå tidligt op. Jeg sad med morgenmaden og min dyne, når jeg lavede lektier. Jeg kan bedst lide at arbejde for mig selv, så det har egentlig været fint. Jeg ville gerne have ventet med at komme i skole til efter sommerferien. I dag måtte jeg jo tidligt op, fordi jeg er en halv time om at vågne. Så jeg synes, det har været fedt at være hjemme".
Asta har gået til ridning i 9 år, og hun rider to forskellige steder, så hun har haft travlt med at ride en pony til. Hendes mor har kørt hende til rideskolerne, fordi hun har astma, så de har villet undgå at tage med offentlig transport. Hun har set film hver dag på Netflix.
Ibtisam og Mudan går i 9.b:
"Jeg blev chokeret, da jeg fik at vide, at vi ikke skulle i skole på grund af corona. Jeg troede ikke, det ville blive så slemt i Danmark", siger Mudan.
"Vi var i gang med projektopgaven, så den måtte vi bare droppe", siger Ibtisam. Hun bor sammen med fire familiemedlemmer, og det er gået fint nok at lave skoleopgaver hjemme.
"Men nu skal vi vende døgnrytmen. På grund af ramadanen spiser vi klokken 3, og så plejer jeg at gå i seng klokken 8, men i dag skulle jeg herhen. Så jeg har ikke sovet i nat".
Mudan fortæller, at de er syv derhjemme. Hendes forældre har været ude på arbejde om dagen, men hendes søskende har været hjemme.
Pigerne har hjulpet hinanden med matematikopgaverne via Facetime. Først var de lettede over ikke at skulle til afgangsprøve, men efter at have tænkt over det, er de kede af ikke at prøve at komme til eksamen. De skal begynde på Ørestad Gymnasium efter sommerferien.
"To måneder er lang tid. Jeg er træt af at lave det samme - flere opgaver", siger Ibtisam.
De arbejder begge i Fakta, så det har været fint at være på arbejde. Ellers har de set serier.
Lucia og Lana går i 9.b:
"Selv om man elsker sin familie, så bliver man gal af at være hjemme så meget", fortæller Lucia, der har gået på Rådmandsgade Skole siden 3. klasse, da hun kom til Danmark fra Rumænien.
"Jeg har lært at bage alle mulige kager, chokoladetærte og drømmekage. Jeg har virkelig fået bagt meget i denne tid", siger Lana, der har gået på flere skoler før Rådmandsgade Skole.
Begge piger har familiemedlemmer, der er i risikogruppen for at få covid-19 og de har oplevet, at flere omkring dem har været syge. Alle er dog blevet testet negative for covid-19, selv om de troede, at det var det, de fejlede.
"Jeg har været bange for at kunne smitte min familie. Jeg arbejder i supermarked og har tænkt, at der var en risiko. Først da dronningen sagde, at man skulle passe på, respekterede folk det", siger Lana.
Hun har arbejdet noget og har gået mange ture.
"Jeg var overrasket over, at de ville sende os i skole igen. Er det da ikke farligt? Jeg tænkte, om de var ligeglade med os. Jeg har det ikke godt med sygdomme".
Lucia fortæller, at det har været hårdt psykisk set, at man ikke har haft kontakt til så mange.