Emil Buchholtz fra 7.C, som har slagtet høns og delt processen med de andre fra madkundskabsholdet. Folkeskolen.dk har fået lov til at bringe billederne - klik på pilene for at følge Emil Buchholtz arbejde med at lave tarteletter.
Foto: Emil Buchholtz
Klar, parat til fjernundervisning i madkundskab
Lærer Helle Jacobsen har 7. klasse valgfag i madkundskab. En dag om måneden står den på madkundskab. Hun er klar med opgaver til eleverne, som har madkundskab på torsdag.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Madkundskab er et fag som hitter hos mange elever. Det mærker lærer på Sophieskolen Helle Jacobsen i Nykøbing Falster i disse dage. Selv om valgfagsholdet først har madkundskab i morgen, så sender de billeder af mad, de har stået for at lave. En elev har selv slagtet høns på gården.
"Vi har nogle børn fra landet. De har slagtet høns, og så har de lagt billeder op af, hvordan de havde lavet høns i tarteletter", siger Helle Jacobsen.
En gang om måneden har valgfagsholdet på 7. årgang madkundskab fra kl. 8-15 på Sophieskolen. Torsdag er det madkundskabsdag, og lærer Helle Jacobsen har forberedt sig, så eleverne får undervisning, selv om de ikke kan mødes i et af de to skolekøkkener, der er på skolen.
"På de dage skal man både have teori og praksis. Vi starter med teori, så har vi praksis indtil til 12, hvor der er frokostpause. Og så har vi en omgang til om eftermiddagen. Nu må jeg prøve at skrive det ned, så eleverne kan lave det derhjemme, så godt de kan", siger Helle Jacobsen.
Lærer: Der er kommet mere fokus på kompetencer i madkundskab
Verdensmål og madkundskab
Hun er i gang med et forløb om madkundskab og verdensmål. Hun tester Helle Brønnum Carlsens nye bog: "Verdensmål og madkundskab - bæredygtighed i praksis", så skolen har fået et klassesæt også med teoribog. Desværre er bøgerne på skolen, så hun må scanne relevante sider og opgaver og sende dem til eleverne. Eleverne er nået til et sted, hvor de selv skal til at eksperimentere med råvarer, og det tænker Helle Jacobsen godt kan ske hjemmefra.
"Det er mærkeligt at gøre det hjemmefra. For mig bliver det en tænkt situation. Jeg forestiller mig, hvad de gør, og så laver jeg opgaverne ud fra det. Men der kommer løbende respons fra eleverne i de andre fag. Det regner jeg også med, at der vil gøre i madkundskab".
Karrierelæring i madkundskab
Afgangsprøve i valgfag
Læreren tænker meget på, at eleverne skal til afgangsprøve i madkundskab i 8. klasse. Heldigvis er eleverne meget interesserede i faget. Billeder af retter og små videoer bliver noget af det, som kommer til at få stor betydning på valgfagsholdet i den periode, hvor der er fjernundervisning.
"Alle børn kan godt lave en ret for deres forældre. Så kan de vise det og tage et billede eller en film. Det gør vi også i klassen. Der ligger jeg det i Meebook. Nu må vi alle gøre det", siger Helle Jacobsen.