"Selvom der naturligvis har været bekymrede lærere i Danmark, og vi har oplevet udfordringer rundt omkring, så er det generelle billede i forhold til, hvordan lærerne står i mange andre lande, at de danske lærere føler sig mere inddraget og lyttet til”, siger næstformand i Danmarks Lærerforening Dorte Lange.
Foto: Bo Tornvig
Danske læreres erfaringer fra genåbningen indgår i debatten i England
Den britiske regering ser rigtigt gerne, at de britiske skoler snart genåbner, som man har blandt andet har set det herhjemme. Men lærerne er skeptiske. Danske læreres erfaringer er blevet draget ind i den britiske debat.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Fra i går har alle danske skoler fået grønt lys af Folketinget til igen at lade alle elever vende tilbage. Men sådan er det endnu ikke i England, hvor de britiske klasselokaler stadig står gabende tomme.
Den britiske regering med premierminister Boris Johnson i spidsen vil dog gerne åbne klasselokalerne for elever den 1. juni. Men foreløbig kæmper de britiske lærerforeninger imod. De er ikke trygge ved myndighedernes håndtering af den nuværende krise.
Bondo med bøn til kommunerne: Giv skolerne frihed til at tilrettelægge skoledagen
Det har fået de britiske politikere og medier til at interessere sig for Danmark, hvor man over to faser nu har åbnet op for alle de danske elever.
DLF: Den danske model har været helt afgørende
Næstformand i Danmarks Lærerforening Dorte Lange har i den forbindelse optrådt i flere britiske medier for at dele ud af de danske læreres erfaringer. Og hendes budskab har især været, at den danske samarbejdskultur mellem arbejdsmarkedets partere har været afgørende for at skabe en tillidsfuld genåbning.
"Den danske model har været fundamental i forhold til genåbningen. Vi har været inddraget hele vejen siden nedlukningen af skolen. Vi har siddet sammen med KL som vores arbejdsgivere og regeringen som lovgivere. Og selvom der naturligvis har været bekymrede lærere i Danmark, og vi har oplevet udfordringer rundt omkring, så er det generelle billede i forhold til, hvordan lærerne står i mange andre lande, at de danske lærere føler sig mere inddraget og lyttet til", siger hun.
I Norge er én meter nok: Så forskelligt tackler tre lande krisen
Håber de kan lære af den danske model
Dorte Lange fortæller, at hun håber, at de britiske lærere kan bruge de danske erfaringer til at skabe et bedre bånd til de lovgivere og arbejdsgiverorganisationer.
"Vi har oplevet, at den engelske søsterorganisation blandt andet har skrevet et opslag til sine medlemmer, at hvis de bliver indkaldt til at arbejde, så skal de sige til deres arbejdsgiver, at de afventer retningslinjer fra deres fagforening, før de møder op. Det vil aldrig nogensinde forekomme i Danmark. Den danske model giver os som fagforeninger et medansvar og gør, at vi har tillid til myndighederne. De kollektive aftaler er helt afgørende for, at vi kan have et så forholdsvis velfungerende samfund - også i en krisetid".
Gensyn og håndvask i udskoling på Nørrebro
Dansk lærer på BBC: Har sat Danmark på verdenskortet
Udover interviews med Dorte Lange har der også været bragt flere reportager fra danske skoler. Og som folkeskolen.dk skrev i sidste uge, har lærer på Skolen på Grundtvigsvej på Frederiksberg Christina Rinaldo optrådt på tv på BBC World News og BBC Radio 4.
"Jeg synes virkelig, det er sejt, at jeg fik sat Danmark på verdenskortet. Jeg fortalte dem i klippet, at vi har sat folkeskolen fri, og at jeg er så stolt over, hvordan min ledelse og kolleger har håndteret situationen", sagde hun til folkeskolen.dk.
Frederiksberg-lærer worldwide: "Sejt at sætte Danmark på verdenskortet"