Debat

Vikarer, vilkår, vikarinfo & vigtigheden af at godt vikarkorps.

Nogle elever synes det er skønt med vikar, mens (særligt) elever med diagnoser eller andre udfordringer, finder det yderst belastende at have vikar. Skolerne skal løse vikarsituationen hver dag. De løser behovet for vikariater pga. sygdom, barns første sygedag, barsel, afspadsering eller ferie på flere forskellige måder. Dette klares som regel ved at disponere over interne personaleressourcer eller ved hjælp af et internt vikarkorps. Det kan på flere måder være en belastning for budgetter og for medarbejderens arbejdsvilkår, hvis vikarkorpset ikke fungerer.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Fra Ide til etablering

Sygefravær, 6. ferieuge, efteruddannelse og meget overarbejde er et vilkår på skolerne og derfor gode grunde til at få etableret et godt og stabilt internt vikarkorps.

Hvis vikarkorpset ikke fungerer slider det på de faste medarbejderes trivsel, belaster skolelederne og betyder at læringen for eleverne ikke bliver optimalt.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Det er vigtigt, at man har gjort op, hvor mange vikarer der reelt er brug for, og hvilke krav de skal honorere. Der skal også tages stilling til, om man ønsker et korps bestående af kvalificerede vikarer, eller om man også vil ansætte tidligere elever, lærerstuderende m.m.

Der er fordele og ulemper ved de forskellige typer af vikarer og der er mange ting der skal tages hensyn til i denne ansættelse.

Der kan hele tiden udvikles og forbedres, så vikarkorpset matcher skolens udfordringer.

Ved korttidsvikariater er det især den meget fleksible arbejdskraft, der kan tilkaldes med kort varsel, men omvendt kan de også være vanskelig at rekruttere og fastholde pga. deres arbejdsvilkår.

Ved langtidsvikariater er det langt mere vigtigt at vikaren er kvalificeret og har de faglige og personlige kompetencer, der skal til for at undervise.

Ovenstående kan være en god idé at have med i sine overvejelser i forhold til rekrutteringen allerede inden etableringen af det interne vikarkorps, så man sikrer sig en stabil, fleksibel og velfungerende gruppe af alle slags vikarer – til alle slags behov.

En anden ting der er vigtig, er at fokusere på er at forbedre arbejdsvilkårene for vikarerne - både for de kortere og de længere vikariater.

Dette kan blandt andet gøre ved at styrke introduktion og dialogen, afholde vikarmøder og anvende mentor-følge-ordninger.

Alt det praktiske

En god ide er at tale om vikarernes rolle på et skolebestyrelsesmøde. Netop for at sætte fokus på en overset - men vigtig personalegruppe.

Skolebestyrelsen kan fastsætte principper og retningslinjer for vikardækningen på skolen. Et princip er i denne sammenhæng et sæt grundlæggende regler for hvilken retning skolen skal bevæge sig indenfor i forhold til vikardækningen. 

Det kan være alt lige fra hvordan forældrene får information om vikariaterne - til hvordan man sikrer at der er et konkret undervisningsmateriale.

Når principperne og retningslinjerne er på plads for vikardækningen, er det en fordel at der er lavet en udførlig plan for hvem der har ansvaret og hvordan man håndterer brugen af vikarer på skolen.

Anbefalinger til hvad den ansvarlige for vikarerne på skolen kan gøre:

-   Mødes fysisk med vikarerne, det er godt at prioritere højt for at vikarerne føler sig taget seriøst og hørt.

-   Skabe et sammenhold mellem vikarerne, det signalerer fra skolens side at de er vigtige.

-    Evt. mødes en halv time hver måned med vikarerne. Tal med dem om hvad der går godt? Hvad udfordrer? Følg op på hvad der bliver talt om ved næste møde.

Det er ligeledes en god idé at lave en folder til vikarerne om alle de relevante oplysninger der er værd at vide fra skolen. Denne folder beskriver skolens forventninger til vikarerne og besvarer de fleste spørgsmål.

Denne folder kan eksempelvis hedde VIKARINFO

 VIKARINFO.

Vikarinfo kan eksempelvis indeholde flg. punkter:

★   Velkomsthilsen

★   Hvad vil det sige at være vikar på xx- skole (forventninger)

★   Praktiske opgaver som; vikarmateriale, protokolføring, opsyn med oprydning, dukseopgaver osv.

★   Undervisningen - hvor ser vikaren ugeplanen/vikarnoter?

★   Materialer (eks. hvad der er licens på af digitale læremidler)

★   Film - skolens holdning til dette. (Aldersgrænse/Netflix osv.)

★   Tilsyn: spise - og gårdvagter, hvad der er vikarernes rolle her.

★   Ringetider og pauser på skolen

★   Anvendelse af computere, tablets og mobiltelefoner (skolens politik om det) og evt. hvordan IT bookes.

★   Adgang til AULA, styr på UNI log m.m.

★   Nøgler og låsning af lokaler

★   Kommunikation og adfærd

★   Klasseledelse

★   Uhensigtsmæssig adfærd / hvad gør vikaren, hvor man kan få hjælp.

★   Krise situationer, hvordan de håndteres.

★   Særligt for bestemte fag. Eks. håndværk og design, fysik/kemi, idræt og svømning. (idræt og svømning - vikarene skal huske at medbringe badetøj/sportstøj med m.m. ikke anvende springredskaber i idræt. Der må ikke undervises i fysik/kemi og i sløjdlokalet med mindre der er uddannelse i pågældende fag m.m.)

★   Løn (udbetales for mindst 2 klokketimer m.m.) Navn og evt. mail på kontaktpersonen til dette.

★   Andet der er relevant for lige netop jeres skole.