2.550 elever fortæller, at de har modtaget en sms med ubehageligt indhold.

God trivsel kræver, at man vedvarende arbejder for det

En del elever i skolen oplever grimt sprog, og det kan også være årsag til konflikter, siger eleverne i Termometeret for skoleåret 2011-12. Det er Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM), der står bag spørgeskemaundersøgelsen, som mange skoler benytter.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

5 procent af eleverne i 4.-10. klasse oplever altid grimt sprog i klassen, mens 11 procent oplever det "for det meste". 80 procent af eleverne fortæller, at de sammen med klasselæreren har udarbejdet regler for opførsel i klassen. I indskolingen er der 9 procent af eleverne, der tit oplever grimt sprog i klassen. Termometeret er baseret på mange tusinde elevers besvarelser fra i alt 453 skoler - friskoler, privatskoler, folkeskoler, specialskoler og efterskoler.

Skoleelever: Brug for debat om digital mobning

14 procent får ubehagelig sms Der er ikke de store udsving i Termometerets undersøgelser gennem fire år, men der er stadig to procent af eleverne, der ofte føler sig mobbet, og fire procent der har oplevet det flere gange indenfor de seneste to måneder. Mobningen foregår primært i klasselokalet, skolegården og gangen. 85 procent svarer, at de ikke er blevet mobbet. Især er grimme ord, hånlige kommentarer og udelukkelse måder at mobbe på. Og 14 procent fortæller, at de har modtaget ubehagelige sms'er. Det svarer til 2.550 elever. Hovedårsagerne til konflikter er misforståelser, grimt sprog og sladder, fortæller eleverne. "Håndtering af drilleri, mobning og konflikter er helt afgørende for et godt psykisk undervisningsmiljø i skolen, og selv om der har været meget fokus på disse områder gennem de sidste ti år i grundskolen, så tyder tallene på, at der kan være store variationer for håndtering af dette fra skole til skole, og at indsatsen for social trivsel og mod mobning kræver vedvarende fokus", siger Karin Villumsen, der er specialkonsulent i psykisk undervisningsmiljø ved DCUM.

Mobning sker i klasser med dårlig trivsel

Trætte små elever Blandt de yngste elever fra 0.-3. klasse er der 27 procent, der tit er trætte og uoplagte i skolen. Blandt eleverne fra 4.-10 klasse er der 82 procent, der oplever, at lærerne stiller passende krav til dem. 6 procent mener, at kravene er for små, mens 12 procent siger, at de er for store. Nogle steder har eleverne måtte sætte flere kryds. De bliver spurgt om drilleri og mobning, trivsel, fysiske forhold på skolen, æstetik, møbler og toiletforhold. 70 procent af de ældste elever synes, at de lærer meget, når læreren underviser dem. 60 procent synes, de lærer meget i gruppearbejde i klassen og lidt over halvdelen synes, at kreative og praktiske opgaver er lærerige ligesom temadage. 42 procent siger, at de kan lide at arbejde for sig selv. De flere kryds tilkendegiver så måske nok at mange af eleverne kan lide afveksling i arbejdsformerne.

En fjerdedel af eleverne efterlyser steder med ro på skolen. Flest elever sætter ord som "rar" og "hyggelig" på deres skole. 42 procent siger velholdt, mens 25 procent mener, at deres skole er nedslidt.

 

Læs mere

Gå på opdagelse i tallene iTermometeret-undersøgelsen