Forskning
Illustration: Benny Box
Arbejdsdagen er ren overlevelse
Forsker har i tre år fulgt en gruppe lærere. Skolereformen og den nye arbejdstidslov presser lærerne så meget, at nogle bliver syge. Andre dropper de faglige ambitioner – eller forlader helt folkeskolen, viser ny ph.d.
Ditte siger farvel tilfolkeskolen
Arbejder på en folkeskole på Lolland-Falster. Kommunen skærerden tidlige indsats væk, og Ditte oplever at have svært ved atarbejde i den nye tidsramme. Hun bruger mellemrummene - sine pauser- til at holde sammen på tingene og nå det, hun ikke ellers kan nå.Skifter til privatskole og fortæller, at hun dér har fået frihedentilbage. Nu kan hun arbejde noget tid hjemme og være kreativ igen.Ditte har fået arbejdslysten tilbage.
Vibeke oplever konstant uro ogafbrydelser
Arbejder i indskolingen med en meget urolig 1. klasse. Vibekehar struktureret hver lektion og hele dagen, så det er klart foreleverne, hvad de skal arbejde med, men der er hele tidenafbrydelser og uro i klassen: elever, der løber ud af klassen,råber op, konflikter, der opstår og skal løses. Vibeke har ingensammenhængende tid, på trods af at hun følger etundervisningsforløb. Hun sætter eleverne til at arbejde med iPadsfor at få lidt tidslommer, som hun så kan bruge med andreelever.
Emilie mister relationen til sinklasse
Har den samme klasse i mange fag og mener derfor ikke, at reformog arbejdstidslov vil ramme hende så voldsomt, fordi hun jo »harsin klasse«. Emilie har været vant til at arbejde i sin egen rytme,kunne holde nogle timer fri om eftermiddagen og fordybe sig omaftenen. Arbejdsopgaverne kommer til at fylde, og hun føler sigpresset. Da hun i fagfordelingen finder ud af, at hun skal have nyeog flere klasser og ikke kan følge sin klasse videre op, bryder hunsammen og bliver sygemeldt. Kommer tilbage på deltid efter seksuger.
Ida knækker på møder og dårligtarbejdsmiljø
Arbejder på en stor københavnerskole, hvor lærerne tit får nytskema, fordi folk bliver syge. Der er over 20 vikarer. Alle oplevertidspres, det er svært i teamene. Der er planlagt et morgenbånd,men det er ikke aftalt tydeligt, hvad det betyder, og hvad det skalindeholde. Ida er arbejdsmiljørepræsentant og holder mange mødermed frustrerede kolleger, hun går til mange møder med ledelsen. Idagår ned med stress og bliver sygemeldt. Kommer tilbage på nedsattid efter seks uger.
Christian forbereder sig ipauserne
Arbejder i udskolingen på en skole i København. Han har fåetotte undervisningstimer ekstra. Oplever at være dårligt forberedtog må bruge sine pauser på forberedelse, så han har en strategi fornæste time. Kører på rutinen og har ikke længere tid til at fortabesig i nyt materiale eller finde nye forsøg og opgaver til sinundervisning. Christian er teamkoordinator og bruger en del tid påat finde kolleger til vikardækning og på at finde ledelsen og fånoget handlet af. Fortæller, at elevplaner nok ender med at blivenogle standardsætninger - en præfabrikeret tekst - for ellers erder ikke tid.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Forsker: Lærernes tidsmiljø er gået i stykker