Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Formand for Overenskomstudvalget, Gordon Ørskov Madsen, fremlagde hovedstyrelsens forslag til strategi. Undervejs fortalte han om dilemmaet:
Hvis vi tager udgangspunkt i et sted, hvor det hele tenderer kaos, og udtaler os ud fra det, vil der være nogen, som slet ikke kan genkende deres egen situation. Og hvis man tager udgangspunkt i, at man nogle steder godt kan få det til at fungere, vil andre tænke: Hvilken planet befinder de sig på", sagde han.
Et af yderpunkterne var Glostrup: Lene Grethe Jensen,Glostrup Lærerforening, fortalte, at de havde fået den fulde pakke med problemer. Ingen lærerpauser og ingen elever, som har frikvarter samtidig. Elever føler sig overvåget konstant af voksne, som strukturerer deres dag. Lærerne har ikke tid til at tale sammen, til at lave kopier, tale med lederen om deres arbejde og så videre. Det skal alt sammen foregå i den individuelle forberedelsestid.
"Jeg er dybt bekymret for lærernes psykiske arbejdsmiljø og mulighederne for atudvikle folkeskolen", sagde Lene Grethe Jensen.
Skolelederne: Vi kan tilpasse arbejdstidsloven til skolevirkeligheden
Vi tager det værste først
Også i Herning er der problemer:
"Vi bryder ikke sammen i krampegråd, og det gør vores medlemmer heller ikke" sagde Helen Sørensen, der er formand i Herningegnens lærerkreds. Men hun sagde, at det godt kunne være svært for lærerne at finde ud af, hvordan de skulle gribe det hele an.
Teamene kan ikke mødes, fordi de mennesker, der er sat sammen i team underviser på forskellige tidspunkter og nogle af dem kan slet ikke finde tid sammen. Der er nogle værnsregler. Men det ser ikke ud til, at forvaltningen følger dem. Og der er rigtig mange andre ting rundt omkring på skolerne, som ikke fungerer. Jeg kunne godt nævne flere ting, og I andre kunne sikkert supplere. Vi har valgt en step-by-step strategi, hvor vi tager det værste først. Vi har en god dialog med lederne. Men alt i alt: Jeg har ikke lavet en analyse endnu. Men jeg tror simpelthen ikke det kan køre. Der skal ansættes mange flere lærere", sagde Helen Sørensen.
Overenskomst: DLF kræver en ny arbejdstidsaftale
Viborg-lærerne har taget handsken op
Også på Lolland-Falster har kredsen valgt at tage fat på at sørge for, at kommunerne overholder reglerne. Her volder værnsreglerne også problemer.
Men der er også en anden virkelighed. Den kom på talerstolen i skikkelse af Flemming Kjeldsen, Viborg lærerkreds.
"Vi er enige om, at vi står over for store udfordringer. Det svære er, hvordan gør vi det bedst. Der er faktisk nogle, som synes, at det med at være på sin arbejdsplads og lægge hele sin arbejdstid der, det er ikke dumt", sagde han.
Han fortalte, at man i kredsen har forsøgt at få et øjebliksbillede fra skolerne i kommunen, hvor der er ikke er nogen særlige aftaler.
"Det ser ud til, at der er en god stemning. Man har taget handsken op, og man prøver af bedste hjerte at få tingene til at fungere. Jeg har hørt nogen sige, at nu må I snart holde op med at klynke så meget fra lærerforeningens side. Det belyser den store udfordring, vi har som faglig organisation. For medlemmerne i vores område har altså taget handsken op. Det er ikke tilstedeværelsen, men opgavemængden, der skaber vanskeligheder", sagde Flemming Kjeldsen.
Han forudså, at medlemmerne om kort tid slet ikke vil tilbage til en tid, hvor de forberedte sig hjemme:
"Jeg tror, at når vi kommer længere hen i året, vil vi se at mange medlemmer er glade for, at de kan holde fri, når de har fri", sagde han.
Bondo: Lærerne ser fremad - det burde politikerne også gøre
Forskellige virkeligheder
Thomas Roy Larsen, Københavns lærerforening sammenfattede:
Der er mange virkeligheder. I København har vi 68 forskellige virkeligheder på de 68 skoler. Det er nok sådan over hele landet. Jeg tror det bliver svært at være konkret, når vi skal beslutte, hvad vi skal gøre. For vi har tusind forskellige virkeligheder. Der er nogle, blandt andet i Viborg og Ballerup og hos os, som har det nogenlunde, mens andre har store problemer. Det bliver et kæmpearbejde at få det her på plads", sagde Thomas Roy Larsen.
Anders Bondo Christensen gav ham ret i, at virkeligheden er meget forskellig rundt omkring:
"Jeg vil ikke afvise, at vi kan havne i en situation, hvor man er nødt til at være meget rigid omkring sine rammer for at få sit lærerliv til at køre. Men det er også tankevækkende at høre fra lærere og ledere på skoler, hvor de har fået til at fungere, selv om det ikke er godt nok og de har måttet skære ned på forældresamtaler og andet. Det vigtigste er, at vi holder fast i sammenholdet. Hvis lærere hver især kommer til at kæmpe for deres egen situation og presser et sammenhold, duer det ikke. Vi har brug for at samarbejde om den opgave, vi har på skolerne, sagde formanden for DLF.
Debatten om strategien fortsætter onsdag.