Skoleleder på Brøndby Strand Skole Per Trudslev inviterer alle lærere, der ønsker en drøftelse af fagfordeling og opgaveoversigt på besøg på kontoret. "Men det er ret få, der kommer forbi", siger han.
Foto: Bo Tornvig
Hver tredje lærer har ingen dialog med lederen om opgaveoversigten
Hver tredje lærer svarer i en undersøgelse, at de ikke har haft en dialog med skoleledelsen om deres opgaveoversigt. Lokale aftaler kan betyde, at lærerne ikke behøver at få den dialog, som ellers er både en del af Lov 409 og overenskomsten, siger Anders Bondo.
Omundersøgelsen
Scharling Research har for fagbladet Folkeskolen udførtundersøgelsen "Statusrapport - Ledelse i folkeskolen" omfolkeskolereformen og lov 409.
Panelet består af repræsentativt udvalgte medlemmer af DanmarksLærerforening.
For denne undersøgelse gælder:
- 733 er kontaktet
- 399 har svaret
- 40 svar var uanvendelige
- Svarprocenten er 57,6 procent
- Besvarelserne er givet i tidsrummet 8. august til 16. august2016.
Folkeskolen nr. 15 bringer et tema om lærernesoplevelse af skoleledelse i folkeskolereformens tredje år
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Opgaveoversigten udarbejdes på baggrund af dialog mellem ledelse og lærer, hvor der bl.a. afstemmes forventninger til, om lærerens samlede arbejdstid er fyldt op med de tildelte opgaver. Der gives ikke med opgaveoversigten et bindende tilsagn til læreren om, hvilke opgaver den pågældende skal løse".
Sådan står der i Lov 409, som er den arbejdstidslov, som regulerer lærernes arbejdstid, hvis der ikke er indgået aftaler, der viser det skal være anderledes.
Alligevel viser en undersøgelse, som Scharling Research har foretaget for Folkeskolen, at 34 procent af lærerne ikke har haft en dialog med skoleledelsen om din opgaveoversigt. Tallet undrer formand for Danmarks Lærerforening Anders Bondo Christensen.
"Hvis man ikke laver kollektive aftaler, så skal man respektere Lov 409. Man skal ikke bare have præsenteret en opgaveoversigt. Der står i Lov 409, at forud for, at skolelederen laver en opgaveoversigt skal der ske en drøftelse med hver enkelt lærer. Det bliver man nødt til", siger Anders Bondo Christensen.
DLF: Lærere mangler dialog med lederen om opgaveoversigten
DLF: Lokale aftaler kan forklare manglende dialog
I over halvdelen af landets kommuner har lærerkredse og kommuner nået til enighed om at fravige Lov 409 på nogle punkter - og det kan ifølge lærerformanden være en af forklaringerne på, at så mange lærere angiver, at de ikke har haft en dialog om opgaveoversigten.
"Man kan komme udenom det, hvis man laver nogle aftaler, der giver aftalt retfærdighed. Hvis man ikke gør det, skal man gennemføre en drøftelse, hvor læreren har mulighed for at forholde sig til de opgaver, som skolelederen har forventning om, at man kan løse", siger Anders Bondo.
Formand for KL's Løn og Personalekontor Michael Ziegler undrer sig lidt over, at så mange ikke har fået en dialog om opgaveoversigten med ledelsen.
"Principielt skal det tal være 100 procent, for det er en del af overenskomsten og det forståelsespapir, vi lavede i 2015. Men hvis der er nogle steder, hvor man er enge om noget andet, så generer det mig ikke. Men det generer mig, hvis der er lærere, der gerne vil have dialogen om opgaveoversigten, som ikke får den".
Ellen Trane: Dialog om arbejdstid mellem lærer og leder er vigtig
Skoleledernes formand Claus Hjortdal har ikke et bud på, hvorfor så mange ikke har en samtale med ledelsen om opgaveoversigten.
Skoleleder på Brøndby Strand Skole Per Trudslev fortæller, at han ikke inviterer alle 110 lærere til ti minutters samtale om opgaveoversigten. Han får fra teamene bud på, hvordan fagfordelingen skal være, og så laver han sammen med viceskolelederen fagfordeling og opgaveoversigter i løbet af foråret. Det sker på hans kontor over en række dage, og her inviteres alle lærere, der ønsker en snak om opgaveoversigt og fagfordeling, på besøg.
Flere får ændret opgaveoversigten
"Men det er ret få, som kommer forbi", siger han.
Skolens tillidsrepræsentant Birthe Hansen mener, at det er fordi lærerne endnu ikke har vænnet sig til, at de i højere grad end tidligere kan gå til skolelederen.
"Så kommer de til mig. Jeg kan sparre med dem og sige, at de skal snakke med Per. Men jeg kan ikke ændre noget", siger hun. "Jeg tror dog, kulturen er ved at ændre sig, så lærerne i højere grad opsøger Per. Men det kræver selvfølgelig, at vi har en fælles tolkning af vores forståelsespapir, som er den arbejdstidsaftale vi har med kommunen".
Når lærerne kommer forbi, sker det, at skolelederen ændrer antallet af timer. Men nogle bliver også skuffede.
"Vi bliver ikke altid enige. Og så falder det nogle for brystet, at det er mig, der bestemmer", siger han.
Undersøgelsen viser, at 34 procent af dem, som har fået en dialog om opgaveoversigten, efterfølgende fik den ændret, så de fik færre undervisningstimer, mere tid til forberedelse eller sat konkret tid på ellers ikke tidsfastsatte opgaver.
Ud af dem, som ikke fik ændret opgaveoversigten, fandt næsten halvdelen samtalen nyttig, mens den anden halvdel fandt samtalen ligegyldig.
Læs mere
Scharling Research'sundersøgelse (pdf)