Debat

KL og regeringen fejlregner så det basker!

Et overset argument, som om noget andet rykker på politikkernes meninger!

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvis vi ser bort fra forskning, pædagogik, et bredt dannelsesbegreb, frihed for børnene, den danske model og alle de andre områder som påvirkes negativt af KL og co. i deres fremfærd, så burde økonomien i det mindste være regnet ud til deres fordel, ikke?

Med indførelsen af et større bureaukrati gennem ledelsens detaljestyring, vil nødvendigvis medfører effektivitetsforringelser hos lærernes arbejde. Misforståelser, manglende eller utydeligt kommunikation vil forekomme når lederne rundt om i landet skal til den slags petitesse arbejdsstyring, som de slipper for at forholde sig til i den nuværende arbejdstidsaftale. Hvad koster det så i kroner og øre? Jo, for hver procent effektiviteten falder koster det 214 millioner om året.  

Så er det gode spørgsmål, hvor procenten lander henne? I mit hoved, ikke under 5 procent, dvs. ikke under en milliard.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Kobler vi den økonomiske lussing fra faldende effektivitet med det økonomiske knytnæveslag som 53.500 lærers mindre gratis arbejde ville give, så er det helt forrykt! Bare en mindre interessetime end lærerne bruger nu, i de 40 uger, der er undervisning ville betyde, at der skulle bruges en halv milliard kr. om året for at godtgøre det ressource tab.

Så min påstand er, at den danske folkeskole vil opleve mindst to milliarder i kvalitetsforringelse om året og fremefter! De sølle fire milliarder regeringen har smidt efter deres heldagsfuser, dækker ikke engang disse omkostninger. ER det i den retning vi skal bruge vores ressourcer, i stedet for at investerer dem i de kommende generationer på en bedre måde?

Og det er kun økonomien på de to områder.

Så hvilke kloge hoveder der synes godt om fordelene i den nuværende situation, må være godt tossede.

Bør dette ikke også være synspunkter der fremføres i medierne?

P.S. Jeg har ikke kunnet vedlægge de to økonomiske diagrammer ud, som jeg har udarbejdet, men dem ligger jeg ud på min youtube kanal, som her er et link til:

https://www.youtube.com/watch?v=GfA458tovPM