"Vi har gennem en del år haft et godt og tillidsfuldt samarbejde med skolelederne på kommunens tre skoler. Det vil vi gerne bygge videre på", siger formand for Solrød Lærerforening Hanne Rothausen.
Foto: Maria Becher Trier
Solrøds lærere får meningsfuld tilstedeværelse
Lærerne i Solrød skal næste skoleår være til stede på skolen, når det giver mening. Det er Solrød Lærerforening og kommune blevet enige om i et samarbejdsgrundlag for lærernes arbejdstid.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Lærerne i Solrød får et loft på 850 undervisningstimer svarende til 28 lektioner og får arbejdsopgaverne placeret på maksimum 210 dage. Undervisningen nedsættes i tilfælde af, at læreren tillægges andre opgaver på skolen, står der i det samarbejdsgrundlag, som kreds og forvaltning underskrev i går. (Find samarbejdsgrundlaget ved at klikke på link til højre for denne artikel).
Det er ledelsen, der bestemmer over alle dele af arbejdstiden, men det er præciseret i samarbejdsgrundlaget, at "den enkelte lærer er til stede på skolen, hvor det giver mening i forhold til placering af undervisningen, særlige opgaver og retningslinjer indgået i skolens lokale MED-udvalg".
Se danmarkskortet: Her er enighed om arbejdstid
Formand for Solrød Lærerforening Hanne Rothausen mener, at samarbejdsaftalen giver lærerne et bedre udgangspunkt for arbejdets tilrettelæggelse end Lov 409.
"Mange lærere ønsker fleksibilitet i arbejdet. Solrød Byråd har besluttet, at lærerne skal undervise to timer mere i gennemsnit om ugen. Det er meget, men med et maximalt undervisningstimetal på 850 timer om året ud af de 1680 timer, en lærer skal arbejde, anerkendes det trods alt, at lærerarbejde er andet end undervisning. Desuden vil mange lærere ikke komme til at undervise 850 timer, for de fleste har andre opgaver som vil nedsætte undervisningsmængden", siger Hanne Rothausen.
Borgmester ønsker attraktiv lærerarbejdsplads
Solrøds borgmester Niels Hörup (V) sætter pris på, at skolerne i Solrød med samarbejdsgrundlaget stadig er en attraktiv arbejdsplads, hvor lærerne har stor frihed til at organisere arbejdet og prioritere resurserne til at løse undervisningsopgaven.
"I en reformtid er dygtige og motiverede ansatte også en forudsætning for, at folkeskolereformens mål ikke kun bliver gode hensigter, men bliver ny praksis. Jeg ser samarbejdsgrundlaget, som et resultat af den gode tradition vi har i Solrød, at parterne om folkeskolen taler sammen og skaber den attraktive arbejdsplads, der kan fastholde og tiltrække dygtige lærere, pædagoger og ledere", lyder det fra Niels Hörup på Solrød Kommunes hjemmeside.
Og det gode samarbejde er noget, som også Hanne Rothausen sætter stor pris på.
"Vi har gennem en del år haft et godt og tillidsfuldt samarbejde med skolelederne på kommunens tre skoler. Det vil vi gerne bygge videre på".
Læs mere
Samarbejdsgrundlag for lærernes arbejde i Solrød