Kig skolelederen i kortene
Tjek hvad skolelederne læser, før de skal ansætte nye medarbejdere og kom tættere på jobbet.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Søger du et job som lærer, er det en god idé at have styr på, hvad den kommende arbejdsgiver går efter. Der er selvfølgelig forskel på, hvad det er, skoleledere og ansættelsesudvalg er interesseret i, men der er også en række fælles træk, næsten uanset hvad det er for en stilling, der skal besættes. Her er nogle af de råd, der tit nævnes, uanset om man, sådan som Lærerjob.dk har gjort flere gange, spørger skoleledere direkte og om man tjekker de steder på nettet, som ledere søger ind på, når de skal hente inspiration:
Stolthed og ejerskab
Medarbejdere, der tager ejerskab og finder stolthed i deres arbejde, gør det ofte bedre end kolleger, der er knap så engageret. Det er nemmere at føle ejerskab over opgaver og ansvar, hvis man føler en vis stolthed ved sit arbejde. Ledere bliver derfor på flere websteder opfordret til at spørge ind til ansøgeres motivation for at søge stillingen. Lederweb.dk nævner et konkret eksempel: Skolelæreren, der stråler og føler stolthed, når hun fortæller om, hvordan hendes indsats har fået en svag elev til at tro på sig selv: "Sådan en medarbejder er guld værd. Hun føler stolthed over, at hun har stor påvirkning på et barns udvikling og dannelse til et helt menneske og tror på, at hun gør en stor forskel for andre i sin hverdag."
Løber selv efter nye bolde
Det er vigtigt, at medarbejderne selv tager initiativ og for eksempel undersøger, hvordan han eller hun kan bidrage bedst. Derfor gælder det for skolelederen om at tjekke, om den, der søger stillingen, er villig til at komme med noget nyt og tage føringen. Det kan gøres ved at spørge efter eksempler på, at ansøgeren selv har taget initiativ og løbet efter nye bolde.
Høj grad af integritet
Det anbefales tit, at ansættelsesudvalget tjekker ansøgerens integritet ved at spørge, om vedkommende tidligere har været i etiske dilemmaer i forbindelse med arbejdet, og derfor har måttet træffe svære beslutninger. Det kan gøres ved at spørg ind til, hvordan ansøgeren håndterede den svære situation.
Ansæt holdspillere
Lærerarbejde bygger på samarbejde, og forudsætter holdspil. Et lærerteam bestående af egoister er sjældent velfungerende. Derfor kan du regne med, at skolelederen vil undersøge din vilje til at dele viden, hjælpe kolleger og samarbejde om stort og småt. Du kan læse mere om, hvad arbejdsgivere bliver rådet til på Lederweb.dk, og på Lærerjob.dk er der en række artikler med gode råd om at skrive en ansøgning og om at være til ansættelsessamtale.
Det er vigtigt, at medarbejderne selv tager initiativ og for eksempel undersøger, hvordan han eller hun kan bidrage bedst. Derfor gælder det for skolelederen om at tjekke, om den, der søger stillingen, er villig til at komme med noget nyt og tage føringen. Det kan gøres ved at spørge efter eksempler på, at ansøgeren selv har taget initiativ og løbet efter nye bolde.
Høj grad af integritet
Det anbefales tit, at ansættelsesudvalget tjekker ansøgerens integritet ved at spørge, om vedkommende tidligere har været i etiske dilemmaer i forbindelse med arbejdet, og derfor har måttet træffe svære beslutninger. Det kan gøres ved at spørge ind til, hvordan ansøgeren håndterede den svære situation. Ansæt holdspillere
Lærerarbejde bygger på samarbejde, og forudsætter holdspil. Et lærerteam bestående af egoister er sjældent velfungerende. Derfor kan du regne med, at skolelederen vil undersøge din vilje til at dele viden, hjælpe kolleger og samarbejde om stort og småt. Du kan læse mere om, hvad arbejdsgivere bliver rådet til på Lederweb.dk, og på Lærerjob.dk er der en række artikler med gode råd om at skrive en ansøgning og om at være til ansættelsessamtale.