Det kigger skolelederen på under jobsamtalen

Skoler søger nu en mere specifik profil, når de slår lærerjob op. Derfor er det vigtigt at være velforberedt og dialogsøgende, når du træder ind til jobsamtalen. Det siger både pædagogisk leder og erhvervspsykolog.

Offentliggjort

PSYKOLOGENS TRE GODE RÅD: SÅDANHÅNDTERER DU NERVØSITETEN TIL JOBSAMTALEN

Acceptér din nervøsitet

Nervøsitet er et tegn på, at du tager opgaven alvorligt, og deter et godt signal. Men vær forberedt på den. Tag et lommetørklædemed til de svedige hænder. Hold fast i bordkanten, hvis hænderneryster. Tag et par dybe indåndinger, hvis åndedrættet er hurtigt.Det er også en ærlig sag at sige, at man ikke er så vant til atsidde i denne situation.

Vær velforberedt

Forbered eventuelt en »salgstale«, som du kan øve med dinevenner. Starten på samtalen er vigtig - brug den til at starte endialog. Tal om noget dagligdags eller noget, du har læst om skoleni pressen. Så baner du vejen for tovejs- i stedet forenvejskommunkation.

Vær positiv og tænk progressivt

Tro på, at det bliver en god oplevelse - det giver selvtillid.Husk på, at du kan bidrage med noget positivt til skolen. Sesamtalen som en mulighed for at gøre et indtryk. Er du megetnervøs, er det udtryk for, at du er uden for din tryghedszone. Sehver en samtale som en mulighed for at udvide den.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Marianne Clausen har 38 års erfaring som først lærer, derefter viceskoleleder, skoleleder og nu pædagogisk leder på Ellebækskolen i Køge Kommune.

Som leder har hun været med til at ansætte mange lærere. Under samtalen fokuserer hun ud over de faglige kompetencer på ansøgerens fremtoning og foregående forberedelse.

»Det er vigtigt for mig, at man på forhånd har opsøgt viden om skolen. At man udviser interesse for ikke bare et job, men det her job«, siger hun.

Skab en dialog

Det er også vigtigt for hende, at ansøgeren selv kommer på banen frem for blot at nøjes med at svare på spørgsmål.

»Det skal være en dialog, så jeg får et indtryk af personen bag. Jeg tænker under samtalen på det team eller den afdeling, læreren skal indgå i«, siger Marianne Clausen.

Hvordan man håndterer en naturligt anspændt situation, som en jobsamtale er, spiller også ind i billedet.

»Det er vores opgave at gøre situationen tryg. Men kan man præstere foran ledelsen og en tillidsmand, så kan man nok også stå op over for en forælder. Jeg lægger også mærke til, om ansøgeren løbende bliver mindre nervøs. Dels fordi det tyder på, at man er forberedt, dels fordi det er tegn på, at den personlige kontakt mellem os og ansøgeren er god«, siger hun.

I de år, Marianne Clausen har været med til at ansætte lærere, er opslagene blevet mere præcise. Der går nu mere forberedelse fra skolens side forud for en ansættelse.

»Det handler om, både at der er mangel på lærere, så vi skal kunne tilbyde noget, og at lærerne er blevet mere specialiserede med færre linjefag. Skolerne er også blevet skarpere på, hvad de vil - det skal man som ansøger tage med i overvejelserne«, siger hun.

Vær skarp på budskabet

Erhvervspsykolog Lykke Pedersen fra konsulenthuset Kjerulf og Partnere råder jobsøgende lærere til at have en plan for, hvordan de starter en dialog, og at være skarpe på, hvorfor de søger lige præcis den skole, de gør.

»I disse år står alle skoleledelser med en masse opgaver i form af inklusion og implementering af skolereformen. Derfor kigges der også i højere grad efter lærere, som forener faglig dygtighed med fleksibilitet og et ægte ønske om at være med til at forandre og forbedre«, siger Lykke Pedersen.

Derfor er det også blevet langt vigtigere at kunne sælge sig selv som person og ikke udelukkende på sine fagfaglige lærerkompetencer.

»Man skal tænke i, både hvad ens stærke sider er, og hvor man har udviklingspunkter. Ægthed og oprigtighed kommer man langt med. Man skal være seriøs og svare klart på de spørgsmål, man får, men man skal også vise mennesket bag, og derfor kan det være en fordel at have gjort sig helt klart, hvilket indtryk af sig selv man ønsker at efterlade i samtalelokalet«, siger Lykke Pedersen.