Der findes mange måder at læse på blandt eleverne på Brøndagerskolen. Modelfoto.
Skole har udviklet værktøj til at følge alle elevers læseudvikling
På specialskolen Brøndagerskolen har alle elever en farve, der beskriver elevens læseudvikling. Det gør, at ingen elever bliver overset og sikrer, at det ikke er det lærerteam, der råber højest, der får adgang til skolens læsevejleder.
”En læsetest kommer let til at lyde grimt, men vi evaluerer
alle elever, for de har ret til at vide, hvor de ligger i læsning, uanset hvor
de er i deres udvikling”.
Annonce:
Ordene kommer fra læsekonsulent Anja van den Bosch fra Albertslund Kommune.
Alle har ret til at få evalueret deres sprog- og læsekompetencer en gang om året, og det gælder også de 100 elever på Brøndagerskolen, som er en specialskole for elever med autisme.
En af de erfarne lærere på Brøndagerskolen blev uddannet
læsevejleder i 2016. Året efter blev Anja van den Bosch ansat til at udvikle en
sprog- og læsehandleplan for hele kommunen. I den proces talte hun med alle
skoler, også Brøndagerskolen.
Om skolen
Brøndagerskolen er et helhedstilbud for børn og unge med Autisme Spektrum
Forstyrrelser og generelle indlæringsvanskeligheder.
Skolen har erfaring med børn og unge på tidligt og moderat
udviklingstrin, ofte med tilhørende tillægshandicap og komplekse
problematikker. De seneste år er elever med autisme, angst og
skoleværingsproblematikker kommet til.
Lærere og pædagoger arbejder tværgående for at sikre, at
eleverne oplever et meningsfyldt og sammenhængende pædagogisk tilbud.
Skolen samarbejder i øjeblikket med 17 kommuner og har
elever fra det storkøbenhavnske område og fra Roskilde. Skolen har pt. 95
elever fra 0. til 10. klassetrin. De er fordelt på 15 grupper med cirka seks i
hver. Herudover er der et par grupper med elever i enkelt barns tilbud. De har
ligesom de øvrige grupper deres eget team af lærere, pædagoger og medhjælpere,
der understøttes af ledelsen og et specialteam med otte tværfaglige vejledere,
da skolen har prioriteret at have egne psykologer, pædagogiske vejledere,
tale/hørepædagoger og fysio- og ergoterapeuter ansat. I alt har Brøndagerskolen
120 medarbejdere.
Samtidig understøttede hun udviklingstendenser på den
enkelte skole, og det førte til et tæt samarbejde med læsevejleder Susanne
Karstensen, om, hvordan man i praksis laver en systematisk evaluering af
læseudviklingen hos specialskolens elever.
Annonce:
”Spørgsmålet er, hvilke elever læsevejlederen skal
koncentrere sig om, når hun har 100 elever, som ligger spredt i læsning og
sproglig udvikling. Det skal jeg understøtte med afsæt i det kommunale fokus
om, at alle elever skal evalueres en gang om året”, siger Anja van den Bosch.
Eleverne deles ind i 5 niveauer
Den kommunale måde at evaluere på i almenskolen kan ikke
overføres til specialområdet. Derfor udviklede Brøndagerskolens læsevejleder et
værktøj med fem kategorier i hver sin farve:
Hvid – ingen opmærksomhed: Eleven viser ingen opmærksomhed
på bogstaver og lyd.
Rød – symbolsk: Eleven kan legeskrive og legelæse og ved, at
billeder repræsenterer ord.
Gul – logografisk: Eleven genkender ord ud fra en helhed som
visuelle træk. For eksempel består ordet sol af en slange, en cirkel og en
lang. Her placeres elever, som udelukkende læser ved hjælp af ordbilleder.
Grøn – alfabetisk: Eleven ved, at der til hvert bogstav hører
særlige lyde, og at et ord sættes sammen af bogstavlyde. Eleven behøver ikke
kende alle bogstaver og bogstavlyde. Eleven kan klappe stavelser.
Blå – ortografisk: Eleven har automatiseret og ubesværet
læsning. Ord afkodes direkte og ubevidst. Forskellige læsestrategier benyttes.
Annonce:
Læsevejleder koncentrerer sig om tre farver
Anja van den Bosch har sparret med læsevejleder Susanne
Karstensen om, hvad hun gør, når mange elever lander i hvid kategori.
”Det er min rolle at stille spørgsmål, som lyser på de
blinde pletter, så jeg får Susanne til at reflektere. Det er for eksempel
begrænset, hvor meget hun kan hjælpe eleverne i hvid kasse, fordi de har helt
andre udfordringer, som ergo- og fysioterapeuterne tager sig af ved at arbejde
med sansestimuli og udholdenhed”.
I stedet koncentrerer Susanne Karstensen sig om eleverne i
gul, grøn og blå, hvor eleverne ganske vist læser ubesværet, men kan have problemer
med at forstå teksten.
Annonce:
Udfordringen på Børndagerskolen er, at eleverne er delt i
grupper efter alder og ikke deres udviklingstrin.
”Der kan sidde hele spektret af udviklingstrin i en gruppe
på syv elever, og derfor er læsevejlederen tæt koblet på det enkelte barn, for
hun kan ikke bare sige til lærerne, at de skal gøre sådan og sådan for den
samlede gruppe".
"Nogle grupper er Susanne med i, og i andre sparrer hun med
lærerne. Hun arrangerer også intense forløb, hvis lærerne for eksempel skal
læres op i en metodik”, fortæller Anja van den Bosch.
Skærpet fokus gør en forskel for eleverne
Annonce:
Værktøjet er ikke kun et internt redskab for læsevejlederen,
understreger læsekonsulenten fra Albertslund.
”Alle elever på skolen er omfattet af redskabet. Derfor
bliver det ikke de team, der råber højst, som får adgang til læsevejlederen.
Susanne går systematisk til værks i alle grupper, og på den måde har hendes
samarbejde med lærerne udviklet sig”.
Samtidig kan lærere, læsevejleder og skoleledelse genbesøge
dataene fra evalueringerne.
”Det er ikke bare synsninger, men konkrete data, som kan
bruges til at fortolke og se mønstre og til at reflektere over, hvad det kalder
på af indsatser. Det gør en forskel for eleverne, at der er et skærpet fokus på
deres nærmeste udviklingszone, uanset om de ikke har opmærksomhed på
bogstaverne, eller om de læser Harry Potter og måske skal til afgangsprøve”,
siger Anja van den Bosch.
Nysgerrighed efter elevernes nærmeste udviklingszone i
læsning smitter af på andre områder. For eksempel er Brøndagerskolen også
begyndt at se systematisk på elevernes matematiske kompetencer.
”Læring er blevet et tydeligere begreb, fordi evalueringerne
giver lærerne større viden om, hvordan de kan udfordre, træne og understøtte
elevernes nærmeste udviklingszone. For eksempel ser vi sidst på skoleåret, at
lærere, som skal skifte gruppe efter sommerferien, læser op på evalueringerne
af deres nye elever, så de bedre kan tilrettelægge undervisningen fra
skoleårets start”.
Eleverne ser ud til at være bedre læsere
En opgørelse fra det første skoleår med det nye
evalueringsværktøj viser, hvor mange elever der lå i hvert af de fem niveauer i
læsning.
Siden er der lavet tilsvarende opgørelser hvert år, men Anja van den
Bocsh har ikke foretaget en sammenligning af dem. Læsevejlederens
afrapporteringer tyder dog på, at der er sket en progression.
”Der er kommet flere elever i blå og grøn, så det tyder på,
at eleverne bliver bedre til at læse, når de understøttes af en systematisk
tilgang", siger hun.
"Jeg er fristet til at sige, at det har ført til et læringsmiljø, som
kommer eleverne til gode. Alle udvikler sig, og nogle skal have nye
udviklingsmål, og det kan ses i, at de bevæger sig et farveniveau op, mens
andre går ikke så hurtigt frem. Der er potentiale til at se mere nøjagtigt på
elevprogressionen år for år”, sammenfatter læsekonsulenten.
Brøndagerskolens arbejde med sprog og læsning har krævet
vedholdenhed, samarbejde og udvikling af systematik. Afsættet har været
vejlederens fokus og vision.
”Susanne begyndte med at spørge sig selv, hvordan skolen
kunne profitere af, at hun var blevet læsevejleder. Deraf kom visionen om at
udvikle en kategorisering af elevernes læseniveau, og den blev mødt med
nysgerrighed af ledelsen”, siger Anja van den Bosch.