Bachelorprojekt
Brug af digitale medier kan motivere elever til at tale tysk
Arbejdet med it-støttet undervisning fremmer de kommunikative kompetencer, og teknologien giver ekstra motivation som sidegevinst, siger Lykke Jensen i sit bachelorprojekt. Men det er frustrerende, at der spildes så megen tid på it-udstyr, der ikke virker.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Som lærerstuderende er mine erfaringer med brugen it og digitale læremidler meget begrænsede, så selv om det faktisk forventes af mig som lærer, er det svært at tage it med i planlægningen og vurdere, om og hvornår det pædagogisk og didaktisk er velegnet i undervisningen. Og jeg er tilsyneladende ikke ene om problemet, flere lærere har oplevelsen af, at de står alene med ansvaret for at bruge it og digitale medier i deres undervisning siger Lykke Jensen i sit professionsbachelorprojekt fra Læreruddannelsen i Roskilde ved University College Sjælland
Motivation som sidegevinst
Hendes erfaringer fra praktikken er samtidig, at man som lærer ikke kan få for mange redskaber til at skabe motivation i undervisningen. I hvert fald i faget tysk kan det til tider være en temmelig stor udfordring at vække elevernes motivation, så eventuelle motivtions-sidegevinster ved brugen af it vil være meget kærkomne, mener hun.
Eleverne blev aktive
"I min 4.-årspraktik valgte jeg i en periode at lade eleverne i tysk arbejde med et opgaveorienteret forløb, hvor de primært benyttede sig af it og digitale medier i udfærdigelsen af deres opgave og til brug ved fremlæggelsen," skriver Lykke Jensen. Der var ikke altid en skov af hænder under gennemgangen af lektierne fra dagen før, og når elever ved skole-hjem-samtalen blev spurgt om, hvorfor, svarede nogle af dem, at de ikke brød sig om at sige noget i klassen.
Gode projekter
Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.
Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.
Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på skærmen.
Lærerprofession.dk
Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.
Men der sket noget positivt under forløbet, eleverne var meget aktive og holdt tilbage fra at tale tysk - både alene med deres makker, når der var andre i klassen og på gangene, hvor de arbejdede, fortæller hun.
Disse oplevelser fik hende til at udforme følgende problemformulering:
"Hvordan kan brugen af it og digitale medier i tyskundervisningen være med til at styrke elevers motivation og læring?"
Produktion og formidling
I projektet beskæftiger Lykke Jensen sig udelukkende med brugen af it og digitale medier i forbindelse med det tema, som - i Fælles Måls faghæfte 48 - kaldes for "produktion og formidling". Empirien henter hun fra forløbet i 4.-årspraktikken, og de læremidler, der inddrages er fra samme forløb.
Motivation, selvværd og kommunikative kompetencer
Projektet viser, at det er muligt at hente motivations-sidegevinster: "Da it og digitale medier er et værktøj, som eleverne kender fra og mestrer i deres hverdag, vil de gennem arbejde med disse i undervisningen kunne trække tråde til deres egen livsverden og derved skabe den meningsfuldhed, som motivationen fordrer," skriver Lykke Jensen i en central konklusion
At tage afsæt i elevernes forkundskaber til digitale medier bidrager til forstærkning af deres selvværd, så de tør deltage aktivt i undervisningen, mener hun. "I arbejdet med it og digitale medier i et opgaveorienteret forløb i tysk, vil der i processen med at skabe et produkt, blive etableret det "kommunikative rum", som er nøglen til at nå målet for faget - den kommunikative kompetence, skriver hun. "Arbejdet giver desuden mulighed for den nødvendige differentierede undervisning, da elevernes læringsstile og niveau kan tilgodeses gennem arbejdet med teknologien og dens mange præsentations- og tilgangsmuligheder."
Som i to verdener - øv!
Men arbejdet foregik ikke altid gnidningsløst, for de tekniske udfordringer gav både elever og lærer frustrationer. Der blev nemlig spildt dyrebar tid "at få startet gamle, langsomme computere, at de ikke var ladet op, at konstatere, at et nødvendigt program ikke var installeret på alle computere, at smartboardet ikke ville kommunikere med computeren og så videre".
En af eleverne formulerede det rammende, skriver Lykke Jensen: "Her på vores skole er man enten heldig eller uheldig. Nogle gange er det dødirriterende, hvis man lige får den (computer), der ikke virker."
Og det er ikke kun på den skole, der er problemer, fortæller hun og refererer en undersøgelse fra folkeskolen.dk, som viser, at 62 procent af lærerne i folkeskolen ikke kan benytte it og digitale medier i undervisningen, som de ønsker, fordi der er praktiske problemer. "Det ærgrer mig, at folkeskolen halter så meget bagefter elevernes fritid. Det er som at leve i to verdener - øv!", udtaler en af lærerne.
Hele professionsbachelorprojektet kan findes til højre under EKSTRA: It og digitale medier - motivations- og læringsskabende redskaber i tyskundervisningen