Lærerstuderende Anne Pilgaard fulgtes med pigen Gloria en hel dag i Kenya

Læsekaravanen giver nye venner og praksiserfaring

Lærerstuderende Anne Pilgaard er i år en del af Læsekaravanen. Hun har været i Kenya og bruger erfaringerne i workshops på danske skoler. Næste år, hvor turen går til Guatemala.

Publiceret Senest opdateret

”Det er en fed mulighed for at få praksiserfaring. Det er der ikke så meget mulighed for i de andre praktikker. Det er virkelig spændende med det internationale. Det er spændende at kombinere kultur og undervisning. Da vi kun har tre gange seks ugers praktik gennem hele uddannelsen, er muligheden gennem Læsekaravanen et godt supplement”.

Lærerstuderende på 4. årgang på Via i Aarhus Anne Pilgaard kan slet ikke skjule sin begejstring over, at hun har meldt sig som frivillig til Læsekaravanen.

Læsekaravanen er et samarbejde mellem udviklingsorganisationen Oxfam Danmark og Lærerstuderendes Landskreds. En gang om året sendes ti lærerstuderende til et udviklingsland, hvor specifikke børn i landet er inspiration til LæseRaketten, som danske skoler arbejder med. Her møder de lærerstuderende børnene, familier, lærere, lærerstuderende og lærerorganisationer. Efterfølgende skal de lærerstuderende med deres erfaringer afholde workshops på danske grundskoler.

Kenya giver inspiration til undervisning

For Anne Pilgaard var det en stor oplevelse at følge barnet Gloria i Kenya en hel dag.

”Hun var det første barn, vi besøgte. Hun er ni år. Vi skulle sove i deres lerhytter, hvor vi sov fire i en seng. Så var vi med til hendes pligter. Klokken halv seks var vi med til at feje gården og gå ud med gederne”, fortæller Anne Pilgaard.

Hun besøgte også drengen Gift.

Anne Pilgaard har fået mange nye venner fra forskellige læreruddannelser ved at deltage i Læsekaravanen.

”Gloria boede på landet, men Gift boede i et af Nairobis fattigste boligområder i storbyen. Vi skulle gå hjem fra hans tidligere skole. Lige ved siden af hans boligområde, var der de her kæmpe huse palæer, Det var lidt hårdt at se, at nogle har så lidt og så lige ved siden af, er der nogle, der har så meget”, siger Anne Pilgaard.

Ingen afgangen til Kenya deltog hun i forberedelsesweekender, og så blev de studerende inddelt i grupper med forskellige opgaver.

”Efter vi kom hjem, skulle vi sætte workshops sammen. Nu er vi ude på skolerne og prøve det af. Vi fortæller om vores rejse, og om hvordan det er at være skolebarn i Kenya med afsæt i vores oplevelser med Læserakettens børn”, siger Anne Pilgaard. ”Vi oplever, at eleverne synes, det er virkelig spændende og virkelig fedt. Vi har mange aktiviteter med i oplæggene. Vi har dans til afrikansk musik, og de lærer, hvordan eleverne hilser på deres underviser i Kenya. Vi har også en workshop om ulighed, hvor eleverne prøver på egen krop at opleve den her ulighed, som findes i Kenya”.

Næste år går turen til Guatemala

Læsekaravanen

I år går Læsekaravanen til Guatemala. Læs mere om turen på Oxfam Danmarks hjemmeside.

Anne Pilgaard vil i høj grad opfordrer lærerstuderende til at søge om at komme med på Læsekaravanen.

”Man får stor indsigt i internationalt solidaritetsarbejde og i skoler på tværs af landegrænser. Desuden er det en kæmpestor mulighed for at lave praksisarbejde herhjemme. Vi laver opgaver, som danske skoleelever kommer til at arbejde med, og forløbene kan vi redidaktisere bagefter. Det er fedt, at have så meget arbejde i skolen, for vi kommer ud og fornemmer de enkelte klassetrin”, siger Anne Pilgaard. ”Og så har vi fået et fantastisk fællesskab. Jeg virkelig fået et godt netværk på tværs af læreruddannelser i Danmark”.