Lærerstuderende Anne Pilgaard fulgtes med pigen Gloria en hel dag i Kenya
Læsekaravanen giver nye venner og praksiserfaring
Lærerstuderende Anne Pilgaard er i år en del af Læsekaravanen. Hun har været i Kenya og bruger erfaringerne i workshops på danske skoler. Næste år, hvor turen går til Guatemala.
”Det er en fed mulighed for at få praksiserfaring. Det er
der ikke så meget mulighed for i de andre praktikker. Det er virkelig spændende
med det internationale. Det er spændende at kombinere kultur og undervisning. Da vi kun har tre gange seks ugers praktik gennem hele uddannelsen, er muligheden gennem Læsekaravanen et godt supplement”.
Annonce:
Lærerstuderende på 4. årgang på Via i Aarhus Anne
Pilgaard kan slet ikke skjule sin begejstring over, at hun har meldt sig som
frivillig til Læsekaravanen.
Læsekaravanen er et samarbejde mellem udviklingsorganisationen
Oxfam Danmark og Lærerstuderendes Landskreds. En gang om året sendes ti lærerstuderende
til et udviklingsland, hvor specifikke børn i landet er inspiration til LæseRaketten, som danske skoler arbejder med. Her møder de
lærerstuderende børnene, familier, lærere, lærerstuderende og
lærerorganisationer. Efterfølgende skal de lærerstuderende med deres erfaringer
afholde workshops på danske grundskoler.
Kenya giver inspiration til undervisning
For Anne Pilgaard var det en stor oplevelse at følge barnet
Gloria i Kenya en hel dag.
Annonce:
”Hun var det første barn, vi besøgte. Hun er ni år. Vi skulle sove i deres lerhytter, hvor vi sov fire i en seng. Så var vi med til
hendes pligter. Klokken halv seks var vi med til at feje gården og gå ud med
gederne”, fortæller Anne Pilgaard.
Hun besøgte også drengen Gift.
”Gloria boede på landet, men Gift boede i et af Nairobis fattigste boligområder i
storbyen. Vi skulle gå hjem fra hans tidligere skole. Lige ved siden af hans boligområde, var der
de her kæmpe huse palæer, Det var lidt hårdt at se, at nogle har så lidt og så
lige ved siden af, er der nogle, der har så meget”, siger Anne Pilgaard.
Ingen afgangen til Kenya deltog hun i forberedelsesweekender,
og så blev de studerende inddelt i grupper med forskellige opgaver.
Annonce:
”Efter vi kom hjem, skulle vi sætte workshops sammen. Nu er
vi ude på skolerne og prøve det af. Vi fortæller om vores rejse, og om hvordan
det er at være skolebarn i Kenya med afsæt i vores oplevelser med Læserakettens børn”, siger Anne Pilgaard. ”Vi oplever, at
eleverne synes, det er virkelig spændende og virkelig fedt. Vi har mange
aktiviteter med i oplæggene. Vi har dans til afrikansk musik, og de lærer,
hvordan eleverne hilser på deres underviser i Kenya. Vi har også en workshop om
ulighed, hvor eleverne prøver på egen krop at opleve den her ulighed, som
findes i Kenya”.
Anne Pilgaard vil i høj grad opfordrer lærerstuderende til
at søge om at komme med på Læsekaravanen.
”Man får stor indsigt i internationalt solidaritetsarbejde
og i skoler på tværs af landegrænser. Desuden er det en kæmpestor mulighed for
at lave praksisarbejde herhjemme. Vi laver opgaver, som danske skoleelever
kommer til at arbejde med, og forløbene kan vi redidaktisere bagefter. Det er
fedt, at have så meget arbejde i skolen, for vi kommer ud og fornemmer de
enkelte klassetrin”, siger Anne Pilgaard. ”Og så har vi fået et fantastisk
fællesskab. Jeg virkelig fået et godt netværk på tværs af læreruddannelser i
Danmark”.