"Jeg tror, at lærerstuderende vil få rigtigt meget ud af at være en del af det her og komme hjem med et helt andet perspektiv og rummelighed", siger udviklingsministeren om regeringens forslag om at sætte 10 millioner af på næste års finanslov til en ordning, der skal give unge på en faglig uddannelse mulighed for at tage en del af deres uddannelse i et udviklingsland.

Regeringen vil gøre det nemmere for lærerstuderende at tage et semester i et udviklingsland

Den socialdemokratiske regering foreslår at øremærke 10 millioner, som skal gøre det lettere for blandt andet lærerstuderende at tage et semester i Afrika. Det vil gøre dem til bedre lærere i fremtiden, lyder det fra regeringen.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærerstuderende: Praktik kan sagtens foregå i Afrika 

Med udviklingsminister Rasmus Prehn (S) i spidsen foreslår regeringen at sætte 10 millioner af på næste års finanslov til en ordning, der skal give unge på en faglig uddannelse mulighed for at tage en del af deres uddannelse i et udviklingsland.

Og det kommer blandt andet til at omfatte de studerende på læreruddannelsen, fortæller udviklingsminister Rasmus Prehn til folkeskolen.dk/lærerstuderende.

"Vi er inspireret af John F. Kennedy, hvor man rejser ud og gør en forskel. Arbejder med international solidaritet og giver noget af sin viden og kompetence videre, samtidig med at man også kommer hjem igen fuld af indtryk og med et helt nyt perspektiv og vinkel på, hvordan verden ser ud", siger han.

Minister: Vil give stærkere lærere

Udviklingsministeren er overbevist om, at lærerstuderende vil kunne få meget ud af ordningen, hvis den bliver stemt igennem.

"Jeg tror, at lærerstuderende vil få rigtigt meget ud af at være en del af det her og komme hjem med et helt andet perspektiv og rummelighed, fordi de forstår verden derude, og det vil måske også gøre, at de ser nogle af problemerne i Danmark i et andet lys og få dem sat i relief i forhold til, hvordan forholdene er på en landsbyskole i Burkina Faso eller et andet sted".

Tror du, at det vil gøre dem til bedre lærere at tage en del af deres uddannelse i et udviklingsland?

"Det tror jeg. For jeg tror på, at hvis man har været ude og arbejdet i et udviklingsland og set de vilkår, der er dér, så får man et helt andet perspektiv på hele sin tilværelse. Man får en større bevidsthed om, hvordan verden hænger sammen: hvilke problemer der er, hvad klimaforandringerne gør ved de allerfattigste lande, hvad fattigdom og sult konkret er, og hvor svært det er at undervise i sådan en sammenhæng".

"Jeg tror også, at man alt andet lige vil se de udfordringer, man står i i Danmark - som kan være nok så uoverskuelige og problematiske - at de er lidt mere beskedne i forhold til de udfordringer, man står med i de fattigste lande".

En personlig beretning om en læreruddannelse syd for Ækvator