"Jeg har altid vidst, at jeg ville være lærer, fordi jeg elsker at være sammen med børn. Men på et tidspunkt mistede jeg lysten, fordi jeg ikke syntes, at jeg gjorde mit arbejde godt nok", fortæller Rahma Abdalla.
Foto: Katrine Dichmann Christophersen, Ulandssekretariatet
Gribskov-lærere støtter: Lærere på Zanzibar får ny faglig stolthed
”Før min efteruddannelse talte jeg cirka 80 procent swahili og 20 procent engelsk i mine engelsk-timer. Sådan er det ikke mere. Nu taler jeg mindst 80 procent engelsk til mine elever, og det er jeg rigtig stolt af,” fortæller 34-årige Rahma Othman Abdalla. Hun er en af de lærere, der har haft glæde af fagforeningen Zatus efteruddannelseskurser, som er støttet af Gribskov Lærerkreds.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I Stone Town i storbyen Zanzibar City ligger folkeskolen Mkunazini School. Skolen, der er en treetagers, turkis bygning, kan ses - og ikke mindst høres - på lang afstand, når en hjemmelavet metal-gongong runger voldsomt for at få skolens sidste elever til at løbe hurtigere mod indgangen.
Skolen har 746 elever i alderen 5 til 13 år og 42 lærere. En af dem er Rahma Othman Abdalla, der underviser 6. og 7. klasse i engelsk.
"Jeg har altid vidst, at jeg ville være lærer, fordi jeg elsker at være sammen med børn. Men på et tidspunkt mistede jeg lysten, fordi jeg ikke syntes, at jeg gjorde mit arbejde godt nok".
Fagforeningen Zatu (Zanzibar Teachers Union) tilbød Rahma at komme på efteruddannelse - først et års træning i almen undervisning og dernæst et år kun med engelsk. Det gav fornyet lyst til at undervise og betød, at Rahmas faglige stolthed og arbejdsglæde steg markant.
Blog: DLF i verden
Selvtillid
"Førhen var jeg genert og meget usikker, når jeg stod over for mine elever, fordi jeg ikke følte mig i stand til at tale engelsk til dem. I dag er min selvtillid vokset. Jeg taler højt og tydeligt og er ikke længere bange for spørgsmål på engelsk fra dem. Derfor er jeg også blevet meget gladere for at gå på arbejde."
Rahma har i de 10 år, hun har været lærer, været medlem af Zatu og betaler gladeligt to procent i kontingent af sin løn på 304.000 shilling (943 kr.) om måneden. Samtidig arbejder hun ihærdigt på, at flere af hendes kolleger melder sig ind i Zatu, så fagforeningen kan stå stærkere over for regeringen i forhold til at forbedre lærernes løn- og arbejdsforhold.
"Ingen lærere, ingen udvikling. Så simpelt kan det siges, og derfor skal regeringen også gøre mere for os," siger Rahma bestemt og fortsætter, "de skal for eksempel betale for vores efteruddannelse, så vi kan undervise børnene ordentligt, og give os en løn, vi kan leve af."
Rahma stopper imidlertid ikke her:
"Men vi lærere skal også blive bedre til at fortælle om betydningen af vores arbejde. Især til elevernes forældre, der nogle gange har svært ved at se meningen i børnenes skolegang. Og det kræver, at vi arbejder på at få styrket relationen mellem skolen og lærerne på den ene side og forældre og elever på den anden"
Gribskov Lærerkreds har siden 2003 samarbejdet med Zanzibar Teachers Union om et solidaritetsprojekt, der har til formål at opkvalificere lærere gennem efteruddannelse. Projektet omfatter ti skoler i og uden for Stone Town, og på nuværende tidspunkt har 1.014 lærere fået gratis efteruddannelse.
DLF støtter samtidig Zatus arbejde med at forbedre lærernes løn- og arbejdsvilkår - og i samarbejde med Ulandssekretariatet også deres rolle som en aktiv del af den lille landsorganisation ZATUC - Zanzibar Trade Union Congress. Fagbevægelsen på Zanzibar har i alt 18.000 medlemmer - heraf er 5.527 lærere medlemmer af Zatu. Zanzibar er en del af Tanzania.