Debat
Akidi Naume er lærer på en skole i Uganda i Østafrika. Hun kæmper en brav kamp for at undgå, at den lange nedlukning betyder, at eleverne helt opgiver håbet om at få en uddannelse.
Debat på Lærerens Dag: En milliard børn kommer ikke i skole under corona-pandemien
Måske er du en af dem, der får en tak, et virtuelt kram eller en sød bemærkning i forbindelse med Lærerens Dag i dag. Det håber vi, for det har du fortjent for dit arbejde for at give vores børn mulighed for en god uddannelse og en god fremtid.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det er et stort og ofte svært arbejde, og siden foråret har restriktioner, hjemmeskoling og bekymringerne om smitterisiko krævet endnu større omstillingsparathed, opfindsomhed og dygtighed af lærere - både i Danmark og i andre dele af verden.
I mange lande har elever og lærere endnu ikke haft mulighed for at komme i skole igen, og eleverne er efter mange måneder stadig isoleret i hjemmet eller i nedlukkede samfund.
Nogle steder har lærerne flyttet skoledagen online og underviser digitalt. Andre steder forsøger man sig med undervisning via radio eller tv. Og andre steder igen er der ingen anden mulighed end at gå rundt til de enkelte familier og undervise eleverne i bittesmå grupper.
Og de gør det gerne, hvis det er det, der skal til, for at sikre deres elever en bedre fremtid.
En af dem er Akidi Naume. Hun er lærer på en skole i Uganda i Østafrika, hvor en stor del af eleverne er flygtningebørn fra Sydsudan. Hun og hendes kolleger kæmper en brav kamp for at undgå, at den lange nedlukning betyder, at eleverne helt opgiver håbet om at få en uddannelse.
De gør, hvad de kan for at fortsætte undervisningen i en eller anden form. Men det er under ekstremt vanskelige arbejdsforhold, for der er hverken iPads eller Aula i flygtningelejren, og børnene bor langt fra hinanden. Akidi Naume og hendes kolleger går og cykler i stedet rundt til familierne og holder hjemmeundervisning, hvor det lige kan lade sig gøre.
Det er et ekstremt vigtigt arbejde, for de ved, at jo længere tid børnene er væk fra skolen, desto større er risikoen for, at de aldrig vender tilbage. Sådan er det i Uganda, og sådan er erfaringen generelt over hele verden.
Lige nu går over en milliard børn og unge hver dag glip af undervisning, fordi deres skole er lukket på grund af corona-pandemien. I værste fald vil en meget stor del af dem for evigt have mistet chancen for at få en uddannelse.
Piger er særligt udsatte
Særligt pigerne er i risiko for at droppe ud, fordi det uden udsigt til uddannelse giver bedre mening for familierne at pigen bliver gift eller finder et arbejde. Eller fordi pigen bliver gravid.
Allerede nu ser vi mange steder en stor stigning i antallet af gravide teenagepiger, og fra tidligere kriser ved vi, at det ofte sker. Nogle af dem bliver gravide med deres kærester, men desværre sker det også, fordi piger i langt højere grad bliver udsat for overgreb i og uden for hjemmet under kriser.
Lige nu regner man med, at op mod 65 procent flere teenagepiger vil blive gravide under corona-pandemien. At få et lille barn kan i sig selv gøre det svært for pigerne at komme i skole, men i mange lande er det faktisk forbudt at gå i skole, når man er enten gravid eller har fået barn. Alene i Afrika syd for Sahara risikerer en million piger aldrig at komme tilbage i skole efter coronakrisen.
Derfor kører Akidi Naume hver dag rundt til sine elever, og over hele verden kæmper hendes kolleger den samme kamp for at give deres elever den uddannelse og de muligheder, de har brug for og ret til.
Selv under normale forhold har mange lande svært ved at få budgetterne til at slå til, men med en økonomisk krise og øget pres på sundhedsvæsenet står mange uddannelsesbudgetter i verden overfor at blive beskåret med 50-60 procent. De danske politikere bør påtage sig opgaven med at sikre, at regeringer verden over prioriterer uddannelse og skaber gode rammer for lærernes arbejde ved at investere i god offentlig uddannelse til alle.
Vi har brug for dygtige, selvstændige og kreative elever - hvis verden skal komme helskindet gennem coronakrisen, er det faktisk vigtigere end nogensinde før. Tak til dig og alle de hårdtarbejdende lærere overalt på kloden, der trods hårde odds kæmper for at få det til at ske. Glædelig Lærerens Dag!