Inspiration - Naturfag
Ved at give eleverne konkrete figurer, har de noget at binde deres viden op på.
Johny Kristensen
Naturfagsprøven: Lav uddybende spørgsmål ud fra konkrete figurer
Her er tre gode råd til at forberede naturfagsprøven. Det handler om at give eleverne noget konkret at forholde sig til.
Med den fælles prøve i
fysik/kemi, biologi og geografi i sigte, er opgaven med at udarbejde de
såkaldte uddybende spørgsmål til hver gruppe af elever øverst på
naturfagslærernes to-do-liste.
Her er mine tips til,
hvordan man kan gribe arbejdet an:
● Find konkrete figurer
● Lad spørgsmålene springe ud af figurerne
Del gode ideer
Vil
du bidrage til Folkeskolens inspirationsunivers?
Så
send en mail med dit indlæg til inspiration@folkeskolen.dk
Medsend
gerne et billede af dig selv, som vi må bruge.
● Brug en skabelon
Giv
eleverne noget konkret mellem hænderne
Hvis de uddybende
spørgsmål formuleres med udgangspunkt i en konkret figur eller et specifikt
fysisk materiale, har eleverne dét at “gøre noget” ud fra, når vi lader
dem alene tilbage ved eget prøvebord for at gå til den næste gruppe under
eksaminationen.
Et konkret fysisk
materiale kan fx være to vandprøver ledsaget af en formulering som: “Design en
undersøgelse, hvor I kan finde ud af, hvilken vandprøve der er fra havet, og
hvilken der er fra søen. Formulér en hypotese for undersøgelsen og forklar
jeres overvejelser.”
Jeg lykkedes med
at lave uddybende spørgsmål med fokus på undersøgelseskompetence ved at bruge
figurer i en bred forstand. Det kan være artikeluddrag, grafer, infografikker, fotos eller lignende.
Find
eksempler til inspiration
Jeg har lagt ni eksempler
fra prøven sidste år på astra.dk, hvor de uddybende spørgsmål er opbygget på denne måde:
● Til hver elev/gruppe er der tre
spørgsmål: Et med fokus på undersøgelse, et med fokus på modellering og et med
fokus på enten perspektivering eller kommunikation.
● Til hvert
spørgsmål følger en figur, et artikeluddrag, et billede eller en infografik, så
eleverne har noget konkret at gå ud fra.
Det eksplicitte fokus på
kompetenceområderne undersøgelse, modellering og perspektivering eller
kommunikation gør det let for eksaminator(er) og censor at konferere om,
hvilke(t) uddybende spørgsmål, der skal gives i den aktuelle prøvesituation: De
drøfter hvilket kompetenceområde, den enkelte elev eller gruppe har vist mindst indenfor og vælger
spørgsmålet, der har særligt fokus på netop det.
Find en skabelon på astra.dk her: Skabelon til uddybende
spørgsmål.
Man vil nok bemærke, at mine uddybende
spørgsmål strengt taget ikke er formuleret som spørgsmål – altså med spørgsmålstegn bagefter. Det er en
smagssag, men min erfaring er, at det gør det tydeligt handlingsanvisende for
eleverne, hvis man instruerer dem i bydeform: Gør dit, gør dat.
Spørgsmål eller spådom?
De uddybende spørgsmål er
i og for sig en lidt besynderlig genre: Spørgsmålene udarbejdes på forhånd af
lærerne ud fra den viden, man har om, hvad den enkelte gruppe af elever
forventes at komme ind på – og navnlig hvad man tror, de ikke vil komme ind på, som det derfor kan være meningsfuldt at
stille spørgsmål til.
Altså en slags spådom på
spørgsmålsform.
Vi kan hver især have
mange holdninger til, om det er nødvendigt med denne slags spørgsmål, men
faktum er, at vi skal forberede uddybende
spørgsmål, og der skal stilles sådanne undervejs i prøven. Og
da formålet med de uddybende spørgsmål dels er, at eleverne har noget
meningsfuldt at være beskæftiget med, mens eksaminator(er) og censor er ved de
andre elever til selve prøven, og dels at eleverne får lejlighed til at udvise
naturfaglig kompetence ved at forholde sig til noget, de ikke har forberedt på
forhånd, så kan vi lige lige så godt hjælpe eleverne til begge dele bedst
muligt.
Min erfaring er, at det
fungerer rigtig godt, når de uddybende spørgsmål giver eleverne noget konkret
mellem hænderne.
Søg efter billeder og figurer
Christina Frausing Binau er mangeårig konsulent i Astra, før det
naturfagslærer gennem endnu flere år. Nu arbejder hun både i Astra og som biologilærer og
naturfagsvejleder på en skole i københavnsområdet.